41364131Wie 'individuele keuze' zegt, spreekt niet

QQleQ

MEER IN TERMEN VAN HERDERLIJKE ZORG,
MAAR VAN INZET, ZOEKEN ... ÈN
DIENSTVERLENING!

Het loont zeker
de moeite om na te gaan
hoe de relaties tussen religieuze specialisten en leken
met de modernisering in de niet-christelijke religies veranderd zijn
& nòg veranderen...
Ik verwijs hier
enkel kort naar ontwikkelingen
in het boeddhisme dat al van oudsher een uiterst strikte scheiding kent
tussen monniken- en lekenwereld? De leken kregen er de ondergeschikte rol toebedeeld
van materiële ondersteuning
vàn dé mònniken!

Met de modernisering
gaan leken zich ook hier actiever opstellen en nu leiding geven
áán boeddhistische verenigingen en stromingen...

Prototypisch is Anagarika Dharmapala
{1864-1933}.
AD schreef en verspreidde boeddhistische teksten, stichtte scholen & ziekenhuizen, richtte de internationale ¨MAHA BODGHAYA SOCIETY¨ op, vertegenwoordigde het theravada-boeddhisme op het ´wereldparlement van religies´ te Chicago in 1893, toerde onvermoeibaar de wereld rond & animeerde tevens het Sri Lankaanse streven
naar onafhankelijkheid! []
Ook in het mahayana-boeddhisme in Japan
gingen lekenboeddhisten na 1900 een aanzienlijke rol spelen
{zie bv. de impact v/d filosofen v/d zgn. Kyotoschool zoals Nishida, Nishitani, Abe}.
Dit modernistische lekenboeddhisme zal zich na 1960 ook in het Westen ontwikkelen.
´t Verwondert niet dat leken hier ´n nòg grotere rol spelen ~
ondenkbaar in het oude boeddhisme
~ niet zelden
zonder monniken
opereren?

OK!
29 jan 2022 - bewerkt op 03 feb 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende