41384 141 Transitie van religie naar moderniteit
QQleQ
NA DE JAGERS-/VERZAMELAARS-CULTUREN
& DE AGRARISCHE SAMENLEVINGEN DIENT ZICH
MET DE MODERNITEIT VANAF 1750/1800 EEN DERDE,
NIEUWE VORM VAN SAMENLEVING AAN!
In tegenstelling tot
de gesegmenteerde differentiatie van de jagers/-verzamelaars-culturen
& de hiërarchische differentiatie die de agrarische samenlevingen & i/h bijzonder de agrarische civilisaties typeerden, is de moderniteit gekenmerkt door functionele differentiatie {´n karakterisering
v/d drie maatschappijtypes dmv.
differentiatietypes}?!
Àl wat i/d
moderniteit gebeurt - dus ook ´n religie -
zal zich bìnnen díe nieuwe context moeten
kunnen waarmaken & is er
dus ook doorgetekend....
´t Religieuze veld
neemt i/d moderniteit dan ook een heel andere vorm aan!?
In de jagers-/verzamelaars-culturen was ´t religieuze veld nog
als ´n lappendeken van religies die als ongedifferentieerde expressies van hun culturen
náást èn dóór elkaar opereerden......
In de agrarische civilisaties
kwam er door de groei van bovenlokale contacten & elites ook meer bovenlokale,
in ´t bijzonder imperiale religie. Vooral enkele axiale religies wisten hiervan,
in alliantie met rijkselites, te profiteren om zich - niet anders dan de diverse politieke rijken zelf -
als religieuze koepels boven de lokale en regionale culturen te vestigen en deze,
soms héél diep, te doordringen.
In de moderniteit daarentegen
neemt het religieuze veld de gedaante aan van ´n gereligiseerde
& geglobaliseerde markt met religies die onderling concurreren om de gunst van individuen.
Die transitie drukt zich op het macroniveau van ´t religieuze veld vooral in drie processen uit: religisering, globalisering en pluralisering.
De religisering in ´t spóór
v/d functionele differentiatie leidt tot ´n scherper onderscheid
tussen ´religieuze´ & ´seculiere´ wereld.
Gereligiseerde religies
zijn verplicht nieuwe relevantie te zoeken in en nieuwe banden te smeden
met die ´seculiere´ maarschappij!
De globalisering zet zich door
dankzij de afzwakking v/d ruimte/tijdbeperkingen (vooral door verbetering
van transport, communicatie
& media)?
Oude èn
nieuwe, grote en kleine religies verspreiden
zich wereldwijd nu & de voor-moderne religieuze velden verbinden zich nu
in ´n wereldwijd netwerk.
That´s
the way our cookies crumble:
how we suffer, stumble & mumble? Ieder myDivogeltje
zingt zoals gebekt &
´opgewekt´.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende