41389 130 doden begraven hun doden: de euangelies~
QQleQ
[] VOLGENS MAT & LUKE
VERTELLEN DAT YESJ EEN DISCIPEL DIE HIJ OPGEROEPEN HEEFT
OM HEM ´NA TE VOLGEN´, OP DIENS VRAAG OF HIJ ZIJN VADER MAG BEGRAVEN, ANTWOORDT: ¨{Vòlg míj en} laat de doden hun doden begraven!¨
(Mat 8:22; Luke 9:60). -
Het probleem
is bekend in de bijbel,
want ook al reeds bij de roeping van Elisja door Elia vraagt
Elisja hem: ´Láát mij toch mijn vader en mijn moeder kussen, dàn wil ik jou vòlgen!´? (1KON.19:20) Eliyah staat toe dat Elisja afscheid neemt,
maar Yesj staat ´n begrafenis
v/d eigen ouders
niet eens
toe!
Hij is
al niet alleen
in zijn ´wonderen´ intensiever,
maar ook nog radicaler in de èrnst van de leerzame´navolging´?
Er is geen twijfel over mogelijk: mènschen, vooràl jouw eigen ouders,
begraven is de allereerste plicht uit een piëteit
van de overlevenden voor
de overledenen!?
Maar het is
de vraag òf Yesjoea
de regels van fatsoen & piëteit wìl doorbreken en daarmee de wet in de ruimste zin
van het Woord overtreedt?! ´n Dergelijke exegese zou waarschijnlijk veel te negatief gerìcht zijn!?
Mij dùnkt, dat niet ´t dóórbreken van de gewoonten op de voorgrond staat, maar iets anders:
wie geroepen wòrdt om discipel van Yehosjoea te worden, te zijn
& te blijven, kíjkt
níet àchteròm!
Híj láát
het gehele verléden
èn àlle bìndingen die daaruit voortvloeiden, àchter zich àls een dodenrijk!
Hij/zij kijkt niet achterom, want zo zou hij misschien wel net als de vrouw van LOT@SDOM tot ´n zoutpilaar verstarren?/i] We moeten dus als het effe kàn [já dàn!] de mensen uit onze relaties
en bindingen tot nu toe [ook] helemaal kunnen vergeten, omdàt ´t níeuwe,
het vòlgen van YÈSJ, ons volkomen fascineert
èn daaròm àlles van ons éist?!
Het is
als op een stralende
ochtend aan het begin van de Zómer!
Níemand denkt dan nog terug aan de nacht en de winter,
aan alle kou en de vergankelijkheid?
De Òchtend
behoort toe aan het leven èn
aan de Toekomst vàn
dàt Léven!
Dááròm gaat het
in deze uitspraak van Yesjoe níet
om het doorbreken van gewoonten, maar zijn woorden
werken bevrijdend: de bàn van
de pretentie van het
verleden wòrdt
verbroken.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende