41391 131 ´t Verdelen, vergelijken en beschrijven?
QQleQ
Mensen
vroegen vaak òf ´genade
en vergeving van zonden´ ook een rol gespeeld
hebben toen Yesj ergens vóór het jaar ¨30 AD¨ zijn leerlingen
voor het eerst bij elkaar riep? Er werd over
geen van beide
gesproken!
In plaats daarvan
is in de euangelies uitsluitend
de oproep van de ´zoon van de timmerman´
genoemd, om hèm te volgen? Die oproep had z´n bevrijdende kracht
zo alleen als hij consequent en radicaal begrepen kon worden: hij gold ònverkòrt,
iedere concessie aan ´t verleden zij ´t nog zo klein, ook al is zij nog zo ´begrijpelijk´, is verboden!
Ook dat gebeurt blijkbaar niet voor niets, net als die oproep van Yesjoe om ´de doden eenvoudigweg aan zichzelf en huns gelijken´ over te laten: hij is duidelijk níet ´n onheilspellende dictator,
gladde goeroe of geraffineerde verleider! Alleen in z´n gestrengheid is hij werkelijk
´genezend´: alleen wanneer je in staat bent om ´volledig afscheid te nemen´
is men sterk genoeg ´om Yesjoea te volgen´? Is dat niet ´n illusie
die indruist tegen àlle
psychologie?
Komt ´t verleden
mèt àl z´n bìndingen niet steeds wéér ´naar bóven´?
´t Gaat in dit tekstgedeelte niet om het vergéten, maar wel vooral om ´bevrijdend handelen´!
Daartoe ben je niet ´uit jezelf´ in staat, maar alleen als de ´Levende ¨G d¨ Zèlf´
je òproept, ons in zekere zin lòkt met
de belofte vàn ´hèt
léven´?!
Want Yehosjoea
zegt niet simpelweg:
laat al die anderen dus rustig aan zichzelf óver. Integendeel:
tussen de fysieke dood en de mensen die bij het oude blijven stìlstaan, zijn de overgangen diffuus
en de verschillen marginaal. Dàt ìs allemaal getékend
door de heerschappij
van de dóód?
Dáárvoor
bestaat er alleen nog maar
ècht één alternatief, als men zich aan ´de levende G d Zèlf´ toevertrouwt,
die niets ànders wìl dàn al met al zó nú dìt Léven dóór te geven!
´G d ìs het léven & het léven ìs G d´: láát je fascineren
dóór dit léven
zèlf?!
YÈSJ
biedt dìt betròkken
raken bíj hèt léven zèlf áán:
dáárméé vertegenwoordigt híj direct het grote verlangen van G d, die ´hèt léven zèlf ìs´,
òm zich zó nú ìn àlles èn íederéén te kunnen manifesteren want het alternatief ´dood´ of ´leven´,
´dood' of ´G d´ is nu al níet meer alleen abstract of theoretisch,
maar werd heel concreet voelbaar ìn
díe òproep van Yèsjoea ´tot
zijn discipelen´!
Wat dàt betreft
ontmoeten we in hèm
¨G ds méést éigen áánbòd¨ & ´pretentie´!
Was Yehosjoea G ds Zóón? ´Buitenechtelijk´
verwekt via ´n legionair bij Miryam die ´verloofd was
met Yoseef de timmerman uit Natseret´, vluchtelingen naar, in & vanuit AeGYPTe,
via Beth Lechem & Qumran, Kfar Nachoem èn ´verpakt
in gelijkenissen´ èn spannende bergveldredes
tussen Levanon, Chermongebergte, Golan,
de Yardeenvallei, Yericho
& Yeroesjalayiem
...!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende