41408 143 Zo is ´t natuurlijk ook ongeveer met het
QQleQ
VERGEVEN:
overal waar mensen
elkaar hebben vergeven,
verplichten zij ¨G d¨ in zekere zin
om te reageren, zodat ´óók Hij/Zij/Het´
vergeeft?
In het Onze
Vader zeggen we dat:
´EN VERGEEF ONS ONZE SCHULDEN, GELIJK OOK WIJ
ONZE SCHULDENAREN VERGEVEN´! {MATAI 6:12};
G d is géén òngenaakbare president-directeur,
maar G d is, zoals men zegt, dòl op vrede èn verzóening.
Als je verzoening tot stand brengt, kun je, zó zegt YÈSJ het,
vrijelijk beschikken óver zíjn
scheppingskracht!
Tegelijkertijd
geeft Yehosjoea daarin te kennen
wat voor hem hèt belàngrijkste is: geloven in G d, òp Hèm/Háár/Hèt bouwen ~
èn vréde blijven
stichten?!
Dé reden
daarvoor is niet
morele verontwaardiging, maar het feit dat G d zèlf één ìs
èn éénheid èn éénsgezìndheid
wìl!?
Vooral in ´t
Yochananeuangelie komt dit principe al duidelijk tot uitdrukking:
als de discipelen/leerlingen/apostelen/missionarissen/zendelingen/hulpverleners e.d.
het mèt elkaar ééns zijn, dàn kùnnen de mensen dáárìn G ds heerlijkheid onderkennen ~
precies zoals ze dat immers óók al konden ´bij
de wonderen van Yesjoe´?!
G d brengt
geloof tot stand:
zó ìs dé òpvàtting van Yesjoea, ìn degene die naar hèm lúistert.
Hij hééft zíjn scheppingskracht direct overgedragen aan de kracht van ´t gelóóf:
gééft het geloof déél áán zíjn eigen genézende
màchtige kràcht!
Hèt grote verschil
met Yoch de Dóper ligt ìn het feit dat G d bij Yèsj
[net als bij SP] op dezelfde wijze werkzaam is in de verkondiger èn in de ontvànger vàn dé bóódschap: in de verkondiger door zijn volmacht, in degene die het Wóórd hóórt
door de kràcht van het geloof, die direct
door G d wòrdt
geschònken.
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
19 apr 2023
44279258OudeLiedjes,JoligeMelodietjes,MallePietjes
-
O
19 apr 2023
44278 257 Zo’n 400 jaar later, in 386 na Chr./A.D.
-
O
19 apr 2023
44277Knijp droog, verdeel, heers & pest maar raak?
-
O
19 apr 2023
44276256Ondergronds, uit ‘t licht, was geen moeite
-
O
19 apr 2023
44275 255 Nòg frappanter (tenminste, voor wie niet
-
O
18 apr 2023
44274 254 In Vigna Randanini zijn echter kochiem
-
O
18 apr 2023
44273 253 I/d 2e/3e eeuw, toen twee rivaliserende
-
O
17 apr 2023
44268252 Vroege synagogen waren dus zeker geen
-
O
17 apr 2023
44267 251 De namen i/d Misjna zíjn die van wijzen
-
O
16 apr 2023
44266 Met àndere woorden: de prachtige, overvolle
-
O
16 apr 2023
44265 250 De tekens die om een menselijke figuur
-
O
16 apr 2023
44264249 Áán ‘t uiteinde v/d synagogevloer die het
-
O
16 apr 2023
44263 248 Geen v/d voorstellingen was willekeurig
-
O
16 apr 2023
44262 247 Moderne Joden groeien op met de aanname
-
O
15 apr 2023
44261 Sepphoris was in de 2de & 3de eeuw, toen de
vorige
volgende