41422 147 Uitspraken over ´satan en boze geesten´
QQleQ
KÙNNEN ONS
AL WÈL ENKELE BEHARTIGENSWAARDIGE
GEZICHTSPUNTEN, MAAR OOK NIET MÉÉR MÉÉGEVEN:
datgene wat mensen verwoest, zijn váák supra-individuele fenomenen
als verslavingen & ideologieën,
die ´t karakter van
èchte màcht
krijgen?
Vèrder:
´t ´kwaad´
is niets irrationeels,
dat men eenvoudigweg tot
geheim moet verklaren, maar ´n,
zij ´t ingrijpende, ´schènding van de òrde!
Óók als ´t
zonder twijfel òm
màcht gáát, ìs dé kwintessens
van ´t bijbels ´geloof in G d´, en wel
juist i/d vòrm v/h geloof ìn ´dé Schèpper´, dàt
deze macht níet ònoverwinlijk ìs?! Er ìs hèt heilzame, helende ¨Wóórd¨,
en dááròm hóeft niemand wànhópig
te worden!
Vèrder:
Yehosjoea tréédt
die bezétenen àls Héér met gezàg tegemoet,
wiens aanspraak òp màcht géén momènt ònzéker ìs!
De líjdende mensen vìnden ìn hèm ´n níeuw centrum, omdàt zíj zich níet meer
op éigen kràcht kùnnen bevríjden
èn oriënteren!
Óók zou
de bijbelse opvatting over
de persoonlijke hoedanigheid vàn al deze wézens
´òns aan het dènken kùnnen zètten´ óver de vraag, in hoevèrre het dáárbíj
òm geïsoleerde karaktertrekken gaat
van ´t ´godsbeeld´ zèlf?
In íeder gevàl blíjkt
úit de maníer wááròp ´de dúivel´ in onze geschiedenis
voorgesteld wordt, dàt déze figúúr èn vóóàl óók die ´boze geesten´ pas na verlóóp van
tíjd ´zelfstandig worden´! In oudere, maar ook nog in vroegchristelijke teksten hééft ´dé éne G d´ zeer duidelijk bedréigende, verraderlijke, onheispellende èn wréde trèkken, en júist met het óóg
op déze ervaringen wòrden de uitspraken vàn Avraham, Mosjeh & Yesjoea steeds
belangrijker dàt déze G d úitéindelijk
´n G d ìs díe
líefhééft!
De rabbijnen
hebben vaak gedacht áán ´n stríjd tùssen
´G ds níets òntzíende gerèchtigheid èn
Zíjn barmhàrtigheid´, die zich
´vóór Zíjn áángezicht´
{èn het ònze}
àfspeelde
...
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende