41428 150 Vergelijk Daarmee Het Verhaal Over De~~~
QQleQ
SPIJZIGING VAN DE 5000 DOOR 🚪
YEHOSJOEA IN MARCOS 6:35-44!?
Yèsj geeft zíjn discipelen het bevel:
“GEEFT GIJ HÈN TE🥘 🍽 ÉTEN!”
De discipelen hebben vijf 🥖 🥖 🥖 🥖 🥖 broden en twee 🐟 🐟 vissen ♓️!
Dááròm willen zij maar liever voor véél gèld ìnkopen gáán doen?!
Maar Yèsj geeft bevel om ‘t aanwezige te verdelen!
EN ZIJ ATEN ÀLLEN ÈN WÈRDEN ZÓ VERZÁDIGD! EN ZIJ RAAPTEN DE BROKKEN ÒP, 12 🧺 MANDEN VÒL, EN ÓÓK VAN DE ♓️ vissen! -
In beide gevallen ìs èr dé PROFÉÉT met z’n discipel(en),
het protest tégen de opdracht vân de profeet!
Dé spijziging van ‘n grote menigte MÈT verràssend wéinig broden,
waarbij zèlfs bròkken & stùkken óverblijven?! In vergelijking met het verhaal over Elisja
is de verhouding tussen broden & mensen bij Yesjoea nòg òngùnstiger (bij Elisja 20:100=1/5,
bij Yèsj 5:5000=1/1000)!? Hèt wònder is daarom duidelijk groter geworden na zovele eeuwen vol oorlogen, bezettingen, veroveringen, plunderingen, ballingschappen en (re)migraties met van verwachting kloppende 💓 💔 💖 💕 💞 ♥️ harten
tussen diverse grootmachten!!
Ongeveer net zo is het ook bij andere wonderverhalen naar oudtestamentisch voorbeeld!
Yehosjoea hoeft nu niet meer in een bovenkamer òp de tot leven te wekken dode te gaan liggen,
om haar te beademen, maar het is voldoende dat hij haar hànd pakt en zegt:
"MEISJE,
ÌK ZÈG JE, STA ÒP!"
(vlg. Marcos 5:35-43 met 2 Koningen 4:33-37)!
Interessant is ook de wijze waarop Yesjoe zijn discipelen oproept om hèm ná te volgen,
sterk lijkt op de manier waarop ELIA ELISJA als zijn discipel aanstelt. Dàt gebeurt telkens uiterst autoritair, met 'n kort bevel ÈN mìdden úit het WÈRK vandáán, gedeeltelijk zònder
de MÓGELIJKHEID om afscheid te nemen van familieleden...
NET ZOALS BIJ DE WONDERVERHALEN
GAAT HET HÍER ÒM HET GEZÀGHÈBBENDE
WÓÓRD VAN YESJ, DÀT
IETS NÍEUWS
SCHÈPT!?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende