41452 166 Radicaal is de kritiek op de rijkdom bv.

QQleQ

IN DEZE ZIN V/H THOMASEUANGELIE:
´Wanneer jullie niet vasten ten opzichte van de wereld, zullen jullie het Rijk [G ds] niet vinden´
(spreuk 27). Het vasten blijft hier niet beperkt tot voedsel, ook niet tot bepaalde tijden,
maar het geldt principieel, als vrijheid. Wie eet, schijnt te nemen en te gebruiken,
in werkelijkheid wordt hijzelf
in beslag genomen & ingepalmd. -
In de gelijkenis van de verschillende gasten,
die voor het bruiloftsmaal uitgenodigd zijn en excuses zoeken, bestaan vlg. ´t Thomaseuangelie
(spreuk 64) de uitvluchten bijna allemaal uit financiële transacties of aankopen.
De eerste die niet kan komen, zegt:
´Ik heb geldvorderingen op kooplieden. Zij komen vanavond bij mij.
Ik ga erheen en stel mijn eisen!´
De tweede zegt:
´Ik heb ´n huis gekocht, en men heeft mij voor één dag nodig!´
De vierde zegt: ´Ik heb ´n landgoed gekocht, ik ga de pachtsom halen,
ik zal niet kunnen komen!´
Dan worden andere gasten van de straat gehaald.
Yèsj geeft de pointe met de zin:
¨DE KOPERS & KOOPLIEDEN ZULLEN NIET BINNENGAAN IN MIJN VADERS HUIS!¨
Tot de radicaliteit van vooral ´t Thomaseuangelie hoort ook dat de eenzamen,
degenen die zich van de menigte afgescheiden hebben, als de uitverkorenen de aandacht trekken!
Christendom geldt híer uitdrukkelijk niet als massabeweging, maar als kleine kring van individuele strijders & partizanen? De islam heeft ´n grote reeks zogenaamde Agrapha bewaard,
dwz. woorden van Yesjoe die niet in het Nieuwe Testament worden vermeld.
De islam had i/d eerste eeuwen van zijn geschiedenis - zoals bekend - dermate nauwe banden
met enkele joods-christelijke groepen, dat men deze godsdienst eerst zelf beschouwde
àls ´n christelijke beweging?
I/d vroegislamitische geschriften staat ´n verbazend groot aantal afzonderlijke woorden van Yesjoea,
die verder nergens bewaard gebleven zijn.
´t Bekendste daarvan heeft ´n bijzondere geschiedenis doorgemaakt?
´t Onderzoek daarnaar lijkt op ´n opsporingsexpeditie tussen Yeroesjalayim, Mekka & New-Delhi!
In 1900 ontdekt men i/d Noord-Indische ruïnestad Fathpur Sikri 175 km ten zuiden van Delhi boven ´t zuidelijk hoofdportaal v/d grote moskee de volgende inscriptie:
´ISA, hem zij vrede, heeft gezegd:
¨DE WERELD IS EEN BRUG! GA ER MAAR OVERHEEN, MAAR GA ER NIET OP ZITTEN!¨
'
Deze inscriptie dateert v/d tijd tussen 1569 & 1601.
Zij vindt haar oorsprong in Arabische getuigenissen in de vorm van handschriften
uit de 7de tot 10de eeuw na Chr.

Bijna alle getuigenissen schrijven dit woord aan Yesjoe toe, & vlg. ´n Arabisch islamitisch document
uit de 8ste eeuw heeft Yesjoea dit woord uitgesproken ´vlak voordat hij ten hemel voer´!
Deze aanwijzing blijft interessant, want hij verwijst zonder twijfel naar ´n christelijk euangelie,
naar één van die euangelies, die woorden van YÈSJ bevatten, die hij op de Olijfberg
tussen opstanding & hemelvaart ~ vlg. de overlevering ~ heeft gesproken.
Niet bewaard gebleven, maar herkenbaar in ´n opgespoord joods ontwerp?
We komen erop terug!
Net nog negatief getest op covid ´met zo´n neusstaafje´.
Verkoudheid & spierpijn bijna over?
De kunst is nu ´afvallen´
dit jaar.
OK!
20 feb 2022 - bewerkt op 21 feb 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende