41453 167 In ´69 stuitte KB op ´n vele decennia

QQleQ

VERDWENEN
WIJSHEID-GESCHRIFT UIT DE GENIZA
{Schatkamer - Bewaarplaats van Oude Bijbel-Handschriften} van Caïro,
waarin de volgende zin staat:
´ZOALS EEN BRUG, WAAR MEN OVERHEEN MOET GAAN,
ZO IS DE WERELD VOOR DE MENSEN! HAASTEN DEGENEN DIE EEN TREKTOCHT MAKEN, ZICH NIET NAAR HUN HÈRBERG? ZÓ MOETEN OOK DE WIJZEN ZICH
NAAR HÙN HERBERG HAASTEN!´


´t Woord van de wereld
als brug staat hier in een homogene joodse context.
Déze context propageert een wijsheid, die afwijzend staat tegenover het bezìt
& ´t genot van wijn in de wereld en die ´t ideaal van de nazireeër uitbreidt
tot dat van de ascetische wijze.

´t Aan Yehosjoea
toegeschreven woord
zou daarom zijn wortels in ´n ascetisch jodendom kunnen hebben?
Óók ´t Thomas-euangelie {spreuk 42} kent overigens ´n ¨oud woord¨ van Yesjoea
i/d betekenis
als deze:
´YESJOE SPRAK:
¨WÒRDT VOORBIJGANGERS!¨´

Resultaat? Het Woord van Yèsj over de wereld als Brùg
komt uit ´n spoorloos verdwenen euangelie! ´t Verwijst ons door naar vroegchristelijke richtingen
die ook ´De Onthouding´ blijkbaar in meerdere opzichten
sterk beklemtoonden?
Hèt Kòstbare Ogenblik!
Ook die Apocriefe Euangelies leggen grote nadruk
op de Onontkoombare Betekenis èn claim vàn ´t Húidige Ogenblik.
Dáárìn zijn deze getuigenissen vaak nauw verwant a/h Yòchanan-euangelie:
´t bestaan vàn dìt EU wordt @AeGYPTe vroeg & vaak bevestigd:
´YESJ SPRAK:
¨HET RIJK V/D VADER LIJKT OP ´N VROUW DIE ´N KRUIK VOL MEEL DRAAGT
EN DIE ´N LANGE WEG TE GÁÁN HÉÉFT?!
´T HÈNGSEL V/D KRUIK BRAK STUK;
´T MÉÉL STROOMDE NAAR BENEDEN ACHTER HAAR OP DE WÈG!
ZÍJ MÈRKTE HET NIET; ZIJ WIST NIETS VAN ´T ÒNGELUK! TOEN ZIJ IN HAAR HUIS WAS AANGEKOMEN, ZETTE ZE DE KRUIK OP DE GROND
EN TROF HEM LÉÉG ÁÁN!¨´

WÀT dat Ríjk ìs,
wordt beschreven aan de hand van ´n ongelukkig tóeval?
Dàt wèkt onze belangstelling! ´n Kleine Ràmp: Kòstbaar Méél!
´n Oosters bééld van Grote Schoonheid wordt nu alzo reeds alweer voor òns ten tóón gespreid:
we zíen ´n vrouw, zij draagt die zware kruik handig òp haar hóófd!
Waar ´t hengsel begìnt is ´n nog al zwakke plèk, & àls ´t hèngsel àfbréékt,
vàlt dáárméé óók ´n stùk v/d wànd erúit?
Bij talloze vondsten zo zijn er dergelijke stukken van keramiek hèngsel bewaard gebleven!
´t Einde v/d Wèg is een Grote Schrik, want de Kruik is Léég: de vrouw heeft niets gemerkt
òp de lange Wèg náár Húis! Want onmerkbaar is het méél àchter haar òp dé wèg eruitgestroomd!
´t Ontwáken kòmt pàs áán hèt Éind, wanneer de die kruik nu van haar hoofd zèt?
Tijdens die lange weg had de vrouw de kruik niet kunnen àfzetten, en hij wàs toen al zó zwáár
dat ze ´t langzame geleidelijke verlies van meel niet òpmerkte!
Zodoende ziet zij pas aan ´t ènd wàt er eigenlijk a/d hànd ìs?
Maar dàn ìs àlles té láát!
Zó is ´t dus óók ahw. met ´t ¨Rijk G ds¨?
´t Ìs àls íets dat úit ´n krúik stróómt, ònmèrkbaar, níemand zíet ut!
Maar òp ´n bepááld moment ben jij bíj dé éindstreep & dàn ìs het zóvèr!
Dé Lànge Wèg, ´t ´niet-kunnen-merken´ & het Òntwáken a/h Éind:
zij stáán vóór ´t ¨hémelse G dsrijk òp Áárde vàn G d¨?!!
Wàt a/h éind ópenbáár wòrdt, gebeurt nú, vóórtdúrend,
zóàls het ozo langzame úitstromen van ´n zàndlóper!? ´t ´Niet-kunnen-merken´
& ¨´T ONTWAKEN¨ staan wèl híer zó voor ´n Ràmp?!
Maar het bééld kàn nèt zó góed óók positief gebrúikt worden.
Hèt Éinde zàl níet iets nieuws zijn, maar de voltooiing vàn íets wàt nú lóópt,
dàt ònòphóudelijk stróómt!!! Dóórslaggévend is:
´t gebéurt stééds óók nú àl, ´verbòrgen´!
´t Stróómt vòl, zóàls de krúik lééglóópt!
Hèt G dsrijk op aarde
is er niet pàs áán hèt Éinde!
´t Ìs àls ´n Procès, dàt ònmèrkbaar, dóelgerìcht
stééds àl ´verloopt´! ÒNSTUITBAAR ten gùnste
vàn degenen díe Kìnderen vàn Dìt Ríjk
wìllen zíjn! Níet ´n gróót spektakel,
níet ´n wereldeinde vòl pràcht
& práál, maar íets wàt
nú gebéurt èn dàt
òp een bepááld
mómènt wòrdt
geópenbaard.

engel
20 feb 2022 - bewerkt op 23 feb 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende