41461175 Tenslotte zijn i/d fragmenten v/d oude
QQleQ
¨EUANGELIES¨ NÒG ´N KEER
DE VRAGEN VAN [ON]REINHEID VAN BELANG,
EN WEL OP DE GRENZEN VÀN JODENDOM EN CHRISTENDOM!
Het is verrassend, hoe belangrijk deze discussies waren, terwijl wij toch heden ten dage
van mening zijn dat we al deze vragen en de oude antwoorden daarop wel mogen vergeten?
Laten we naar nog een paar teksten luisteren:
´YESJ ZEI TEGEN DE FARIZEÏSCHE HOGEPRIESTER: ¨JIJ HEBT JE IN DEZE UITGEGOTEN WATEREN GEBAAD, WAARIN HONDEN EN VARKENS DAG EN NACHT LIGGEN, EN HEBT
JE OOK GEWASSEN & JE OPPERHUID DROOGGEWREVEN DIE HOEREN
& FLUITSPEELSTERS ZALVEN EN BADEN, DROOGWRIJVEN EN
SCHMINKEN [...]
ÌK ECHTER EN MIJN DISCIPELEN, VAN WIE
JIJ ZEGT, DAT WIJ ONS NIET HEBBEN ¨ONDERGEDOMPELD¨,
WIJ ZIJN ONDERGEDOMPELD IN HET LEVENDE WATER,
DAT VAN BÓVEN KOMT [...]
[PAPYRUS OXYRRHYNCHOS 840].
En in ´n ander ´EU´ Papyrus Egerton 2:
´EN ZIE, EEN MELAATSE KWAM BIJ HEM EN ZEI:
¨MEESTER YESJOE, IK BEN MET MELAATSEN OPGETROKKEN
EN HEB MET HEN IN DE HERBERG GEGETEN! ZO BEN IK OOK MELAATS GEWORDEN!
ALS JIJ HET WILT, WORD IK REIN?¨´
Het thema reinheid of ònreinheid is voor het vroege ¨christendom¨ dus helemaal níet ´àfgedáán´!
Yesjoea & de vroege ´Christenen´ ook nemen intensief deel ´aan deze discussies´?
Want die vragen van godsdienst hebben niet alleen nog maar betrekking
op de zogenaamde persoonlijke sfeer, op de vraag van de dialoog of van de communicatie via
& van ¨Góden¨ èn mènsen of tussen ´mensen onderling´:
dat is toch nog lang niet àlles, want de vragen van de kwaliteit,
de materie & de talloze taboes blíjven bestáán!
Kijk maar naar
de bodem- & luchtvervuiling,
natuurrampen & oorlogen,
schoon/vies, mooi/lelijk,
progressief/regressief, fanatiek orthodox
& massaal heidens in handel & wandel van o.a.
Grieken, Romeinen, Joden, Arabieren,
hun ´witte heren en gouden meesters´,
´zwarte slaven & bruine gevangenen´
her & der over
en weer
altijd!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende