41472179 Yehosjoea in Yeroesjalayiem: wíe wàs híj?
QQleQ
WIE WAS YESJOEA
WÈRKELIJK!
Deze vraag lijkt
zich nu dramatisch toe te spitsen,
wanneer hij {weer!} in Yeroesjalayiem komt? Híer breekt hèt uur van de waarheid aan -
als in ´t kruisverhaal èn als ´de òpstanding´? Òp ´n ézel! Die op één na laatste intocht
in Yeroesjalayiem vlg. Marcos 11:1-11 behoort tot de aller-
sympathiekste taferelen van de euangelies,
als ging het om ´t begin van
´n ´happy ending´!
De mensen
vergemakkelijken voor Yesjoe
het rijden op die ezel door kleren op de rug van het dier
en op straat te leggen? Ze begróeten hèm nu met palmtakken & enthousiast geroep!
In zekere zin vormen ze al ´n erehaag voor hem! Want als de Vòrst ´Zijn´ Stàd bìnnentrekt,
komen mensen hem eveneens tegemoet: ze staan aan de kant van de wèg
èn òmzómen díe, ze accentueren hun gezwaai door met palmtakken
en later tot en met nu ook nog vele vlaggetjes,
soms ook om met fakkels hun handen
& armen te verlengen?!
´n Vrolijk,
bijna úitgelaten bééld!
Is dìt het énige, Heel Dúidelijk
Messiaanse Bééldtafereel van alle divers gestoffeerde Euangelies,
àls mèn dé ¨MASJIACH¨ ìn dé betékenis vàn dé Langverwàchte Kóning òpvàt?
Dé Kóning néémt Zíjn Stàd ìn bezìt, & àlle euangelies dùrven het áán òm òp déze Plááts
vàn dé Koning te spreken of {aldus ´t Marcoseuangelie} op z´n mìnst
óók vàn ´Hèt Kómende Ríjk´!?
Òpvàllend ìs ìn íeder gevàl
dat YÈSJ slèchts op ´n ézel en níet plechtig
of met pracht & praal deze stad binnenrijdt?! Natuurlijk
was de ezel een heel doodgewoon rijdier, maar hèt bijzòndere is dat ´t hier nu
om Yeroesjalayiem gaat, dé óude kóningsstad, sinds een millennium van Dawiedewiedewied & z´n geliefde zoon SJLOMO?! Vèrder dat ´t nú Yehosjoea is, die binnentrekt, & tenslotte dat hij niet
te voet deze hoofdstad binnengaat, maar ´n rijdier neemt!? Zó hééft dìt tafereel náást àlle
bescheidenheid tòch íets bijzònders! Dìt gebeuren krijgt dóór deze speciale kenmerken
óverduidelijke accenten. En òmdàt deze ìntocht zó belangrijk ìs, is ´t ook met de ezel
bijzonder gesteld: vlg. Marcos & Lucas is ´t ´n veulen, waar nog nooit eerder een
mèns op heeft gezeten!! In Marcos 11:2 ~ dingen voor de allereerste keer te
gebruiken is het recht van de eigenaar! Wij kennen dit v/h middeleeuwse
lijfeigenschap èn daaruit voortvloeiende
rechten v/d ´vorsten´?
Wanneer Yèsj
de ware bezitter van dit veulen is, dan kan
men déze lijfeigenschap wel als uitdrukking van ´n
koninklijke pretentie opvatten: de koning is dé
wáre eigenaar vàn àlle ònderdanen ìn
zíjn ríjk! Òf de pretentie reikt hier al
verder nog: ¨G d¨ ìs àls dé wáre
Schèpper vàn alle dingen
óók dé wáre eigenaar
vàn alle dingen èn
ìn Yehosjoea ìs
G d ´tegenwóórdig´!
De euangelisten Mataï & Yochanan
duiden die ezel ànders? Zíj zien daarin de vervùlling
vàn hèt Wóórd v/d Profeet Zacharyahoe: ¨ZIE,
ÚW KÓNING KÒMT TOT U [...] RIJDENDE
OP EEN EZEL [...]!¨
Zij leggen deze passage uit
in de betekenis v/d komst v/d messias èn halen ze áán
voor hun joodse, resp. joods-christelijke lezers. Terwijl voor deze eerder heidenchristelijke lezers
van Marc & Luke ´t koningschap voortvloeit uit ´t bezìtsrecht, moet ´t voor de joods-christelijke
lezers van Yochanan & Mathaï eerder de overeenkomst aangetoond worden met de profeet,
dat Yehosjoea dé Koning voor Yeroesjalayiem ìs & ´dus´ daarméé de Masjiach
in Mataï 21;1-9 & Yochanan 12:12-16! Dé Vréédzame Ìntòcht wordt daarbij
door Mataï vóóràl beklemtoond? Hij citeert hier immers uit de profeet
Zacharyahoe {9:9} i/d zìn van ´uw kóning kòmt´ óók ´t woordje
¨zachtmoedig¨!
In de tweede
eeuw zal ´n later verslag ook
nog aanvullen: ´zachtmoedig èn àrm´! Déze Messias
is geen militair ook al bestond er in ´t jodendom óók
die soort van ´messiaanse verwachting´;
duidelijk is wel d
at dit geen Napoleone Buonaparte,
Benito Mussolini, Adolf Wolf Schickl-
gruber Hitler, Heinrich Himmler
en wat voor andere gelijk-
hebberige verwilderste
barbaar meer is of ´n
Cherrycadetje in de
zin van Stalin,
Mao, Poetin,
Erdogan & Kim
Jong Oen waar, waaròm
en wanneer
dan ook!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende