41478 182 Bij de uitdrukking ´komen i/d naam G ds´

QQleQ

GÁÁT ´T DUS OM ´T CENTRALE PROBLEEM V/D LEGITIMATIE!
Dàt wil zeggen: wíe staat er nu wèrkelijk àchter [èn náást] Yehosjoea?
Waar hééft Yesjoea al zijn bijzondere gáven vàndáán?
Déze vráág ìs bij die laatste vrije intocht van Yesjoe ìn Yeroesjalayiem voor de meeste Joden
[èn ´heidenen´] nòg steeds ópen!
Voor ´dé geméénte´ werd zij met dìt Pesach/Pasen eindelijk dus ondubbelzinnig beantwoord.
Voor ´overige joden´ zal die vraag, volgens ´doorvertelde/hèropgeschreven´ weergave van Matai
& Lukas, uitéindelijk, bij ´de wederkomst van YÈSJ, beantwoord kunnen worden,
en wèl ìn dé betekenis dat zij het erméé ééns zíjn?!
In ´t Lucky Lucaseuangelie is duidelijk te zien, hóe Luke zich die verhouding
van de beide taferelen ten opzichte van elkaar vóórgestèld hééft, namelijk aankomst
èn begróeting van Yehosjoea voor Pasen èn de aankomst & begroeting
´bij de wéderkomst van Yèsjoea´ vlg. Lucky Luke 19:39v.
willen ´de Farizeeën´ die juichkreten verbíeden!
Dat wil zeggen:
zíj èn àllen die hèn vòlgen, zijn in ieder geval nú nòg níet bij degenen ´die het ermee ééns zijn´,
zíj zullen er pas ´aan ´t eind´ bij zijn?
De àndere vraag is, hoe Marcos en Yochanan die Intocht dúiden,
omdat zij immers nog geen toekomstige begroeting van de ¨masjiach/messias¨ kènnen?
Bij YOCH {12:13 ´en: De koning van Israël!´} gaat het hier nèt zoals óók al als op andere plaatsen
niet om de spanning tussen ´nú´ èn ´ééns´, maar om de verhouding tùssen bóven èn ònder,
´G d´ & ¨de wereld¨?
Voor YOCH is ´koning van Israël´ al in 1:50 hetzelfde als ¨Zoon van G d¨!
Deze bijzondere opvatting van ´t koningschap wordt in Yoch 18:37 bevestigd?
YÈSJ is hier, in het Verhóór door Pontius Pilatus, koning, omdat hij van de ´waarheid´,
nl. v/d ¨wèrkelijkheid van G d¨ getuigenis àflegt!
En íederéén die ten overstaan vàn áárdse machthebbers vàn déze wáre & àlléén màchtige G d getuigt, hééft déél áán Díens Vrijheid èn koningschap, ìs zèlf al overwinnaar (t.o.v. de aardse potentaat)
èn koning?
Bij Marcos wordt Yesj niet als Koning der Joden begroet, maar staat er slechts:
´gezégend het kómende ríjk van onze Vader Dawiedewiedewied´ (Marc 11:10)?
Zó staan beide zinnen hier àchter elkaar: ¨Gezegend Hij, die kòmt i/d Naam des Heren¨
èn ´gezégend is het komende rijk van onze vader Dawied´!
Uit ´t verdere betoog i/h verloop v/h Marcoseuangelie wòrdt alras duidelijk,
hóe Marcus zich dìt koninkrijk voorstelt?
Àl i/d joodse traditie bestaat ´t Rijk van Dawied steeds uit het gegeven dàt Ìsraël
mèt Yeroesjalayiem in het mìdden de heidense volkeren ´controleert´?
Óók i/h vroege jodendom uit de tijd van Yehosjoea is dit al niet ànders!
Vlg. Marc zal deze oriëntatie van àlle heidenen òp Yeroesjalayiem zó geschieden,
dat zij ¨G D¨ zullen aanbidden in ´t ¨Voorhof der Heidenen¨, dat tot nu toe nog níet
aan zijn eigenlijke dóel beantwoordde & ´door geldwisselaars
werd ge- & misbruikt´ in Marc 11:17.
En òmgekeerd zal ´t EUANGELIE vanuit Yeroesjalayiem tot àlle volkeren dóórdringen,
{Mc. 13:10; 14:9 ´t gebeuren van BethAnië wòrdt ìn ´de héle wéreld´ verkondigd}!
Het begin werd blijkbaar al in Galilea gesitueerd?
[Zie ook: ´G D´, ´parthenogenese´,
´Panthera/Pandera/Ben Dar´a,
Yoseef e.d.?]
.....
knipoog
25 feb 2022 - bewerkt op 01 mrt 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende