41479 183 De versie van Mark geeft ´n duidelijke
QQleQ
INTERPRETATIE VAN DE JOODSE VERWACHTING VANUIT CHRISTELIJK STANDPUNT: Yeroesjalayiem zal op deze manier ´middelpunt´ van de volkeren zijn;
´t is één v/d hartewensen v/h euangelie om op déze wijze joodse verwachtingen tot hun recht te laten komen. -
Ànders de opvatting bij overige euangelisten?! Yèsj wordt volgens hèn zonder enige òmhaal àls 'koning' erkend, maar wèl slechts door 'n déél van Israël!? En pàs áán HÈT 'einde der tijden' ZÀL vlg. Mat. & Luke DÉZE (h)èrkènning hélemáál ìn vervùlling gáán?! Maar vóórdât 't zóvèr ìs, wòrdt óók Yeroesjalayiem verwoest! Dìt feit ligt voor de eerste lezers v/h Mat.- & 't Luke-Euangelie al in 't verleden!
En daarom vatten zij die geschiedenis als volgt òp: vanwege de afwijzing van Yèsj door de meerderheid v/d Joden is Yeroesjalayiem 'verwoest'?! Maar toch bestaat er nog 'n tweede kàns! Díe wordt voorbereid door de zendingsprediking, die na de verwoesting v/d Stad nòg 'n keer KÀN begìnnen!?
Interessant is dat de opvatting v/d toekomstige begroeting v/d Masjiach alleen bij Mat. & Luke voorkomt en hoogstwaarschijnlijk haar oorsprong vond i/d aan hèn béide ten grondslag liggende gemeenschappelijke overlevering @ Mat. 23:39 & Luke 13:35?!
't Ìs duidelijk dat deze overlevering over het geheel genomen 'n erg sterk appellerend, dwz. Òpwèkkend Karakter had!? Dwz.: zij is in hoofdzaak voortgekomen úit direct toegesproken woorden VÒL àànspóring, uit zendings- & bekeringspreken, die gericht waren tot joden....
Dáár kòmt de 'zwartwittekening' vandaan die zó váák ìn DÉZE wóórden voorkomt (bv. de zìn: "MEN LEEST TOCH GEEN DRUIVEN VAN DORENS OF VIJGEN VAN DISTELS"?)!
Resultaat?
Het Verhaal over de Intocht van Yesj ìn Yeroesjalayiem néémt 'n sleutelpositie ìn!
Dìt tèkstgedéélte geeft antwoord op de vraag, hoe het volk van de Joden staat ten opzichte van zijn 'Messias/bevrijder/verlosser/genezer' & 't Mark-EU verbindt met dit bericht een interpretatie van het 'rijk van Dawied'?
Want ook i/d tijd
v/d missiezending onder
de volkeren ZÀL Yeroesjalayiem nog steeds zijn plaats blijven behouden ÈN een níeuwe betekenis kríjgen! Bij Mat & Luke is dit tafereel alleen maar zoiets als 'n 'eerste aankomst' van Yehosjoea ìn zíjn STÀD! Híj ZÀL nòg een keer kómen ÈN dàn wèl
méér bíjvàl óógsten.
TÒT dàn
gèldt zíjn òproep, om zich met het oog òp dé verwoeste Stad bij zijn Bóódschap
Áán te sluiten?
Daaròm:
in de Hellenistische Tijd zou men voor deze 'aankomst' het woord PAROUSIE gebruikt hebben, inderdaad spreekt men in de tweede eeuw over de eerste
ÈN de twééde PAROUSIE van Yehosjoea &
ZÈGT dat de eerste helft plaatsgevonden heeft
in nederigheid en armoede, in eerloosheid
& vredelievendheid?[u}!
Precies dáárvoor
stáát de intocht van
Yesjoea in Yeroesjalayiem.
Iedere Intocht, Uittocht, Verkenning en Bekering, Verhùlling & Ontdekking,
Bekenning & Beschrijving, mannelijk/vrouwelijk,
kind & volwassene staat voor die
Ontboezeming, Openbaring,
Illustratie, Verdieping,
ÈN Vervulling
v/d MÈNSCH
ìn òns?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende