41482186 Zonder twijfel gedraagt Yèsj zich híer nú

QQleQ

NIET BEPAALD TACTVOL,
MAAR HIJ GEBRUIKT WÈL GEWÈLD,
ZIJ ´T NÍET TEGEN
PERSÓNEN?!
Hij verstoort
de transacties v/d
handelaars & die geldwisselaars!?
Hij geeft ´n apart Signáál! Natuurlijk rees èn ríjst dé vráág
dáárná wèlk rècht híj dáártóe hàd?! Wànt Híj gedráágt zich àls
´de héér des huizes´? Dóor zíjn dáád zàl Yèsj nú nòg
níet bepaald véél verànderd
hèbben!
Àl ná
ènkele minuten
zullen al die handel- & wisselaars hun dingen
wel weer op orde hebben gebracht & op hun eigen oude vertrouwde plaatsen
teruggekeerd zijn! Dáár moest Yesj wel rekening
mee houden...!!
´t Was
waarschijnlijk net zoals bij
die razzia´s van de politie tegen de illegale ´vliegende handelaren´
op die ´Spaanse Trap´ in Rome: de politie ìs er bliksemsnel, en al net zo snel pakken
de handelslui al hun koop-waar op doeken bijeen èn verdwijnen i/d massa! Na enkele minuten
is alles weer zoals het wàs!? Yesj is ook degene die zich gedraagt zoals de tempelpolitie!
Des te dringender rijst de vraag: wàt dàn wìlde Yesjoe
mèt déze àctie?
Ongetwijfeld is ´t
´n profetische symbolische handeling!

Met soortgelijke daden v/d oude profeten heeft Yesjoea´s handelen dìt gemeenschappelijk:
wàt híj dóet, báárt òpzien, vindt dus plaats op een waar normaal gesproken al veel publiek aanwezig is, & ´t bestaat niet àlléén uit woorden, maar vooral op uit ´n impulsieve dáád, die íederéén ´áánspreekt´
& beroert! Verder heeft het duidelijk het karakter van ´n serieus protest, omdàt ´t
wantoestanden aan de kaak stelt èn ze tenminste
voor een korte tijd ´uit de
wereld helpt´?
Profetische protesten
òp dé plèk waar zij worden geuit:
bij de tempel, worden al vrij váák obergeleverd!!!
Yesj ziet zichzelf híer dááròm op z´n mìnst óók als profeet &
als advocaat v/d wáre èn zúivere Tempeldienst! Zijn handeling is niet tegen ´t òfferen zèlf
gerìcht, dan zou hij op ´n andere plek hebben moeten ingrijpen. ´n Dergelijke actie trekt
die Tempel zèlf al helemaal níet in twijfel:
dat zou allemaal véél té modèrn
gedacht zijn & maakt Yesj ´n
advocaat van ´t
rationalisme?!
Óók van
´n moraal in
tegenstelling tot àlle òffers is niets te zien!?

Yehosjoea zegt niet: in plaats van het òffers vóór te bereiden,
zouden jullie veel liever naastenliefde moeten gaan beoefenen.
Veeleer ligt hier dé gemeenschappelijke noemer v/h optreden tegen die geldwisselaars
alsook v/h optreden tegen al die drukke handelaars in het feit dat ´t
híer vooral òm veel
gèld gaat?
Maar
waarom wìl Yesj dan
het gèld úit dit heiligdom verbannen?!
Nu bekritiseert Yesj niet geld i/h algemeen i/d Tempel,
zoals duidelijk te zien is i/h Verhaal over ´t duitje of penninkje
v/d arme weduwe, dat i/d eerste drie euangelies a/h einde v/d tempelfase van Yesj
als ´n hoektoren die zijdelings dekking biedt, tégenóver
dìt tekstgedeelte
staat.
Yesj
juicht ´t toe
als er geld gegeven wordt in de tempel,

maar híj heeft kritiek wanneer ànderen dàn ´G d´ ìn dé Tempel geld ontvangen,
zaken doen en zo bezit verwerven. Denk maar aan die gladde
¨MondKapjesSieuwerts¨, ¨KinderToeslagAffaires¨ en
´t ¨ChroomGifstoffen¨, ¨Friendly abc-Fire¨, ¨Heidense machten¨
met hùn ¨Bezetting & Belastingfraude¨
& Ònderdrukkingen!!!
´t Is daarom
dus goed mogelijk
dat die beide handelingen van Yesj bíj dé Tempel een stuk doelbewuster kritiek òp rìjkdom zijn?!
Daarmee is dan ook ´n bijzondere opvatting v/d Tempel èn de Táák ervan verbonden. Dàn gèldt voor
de betekenis van deze handelingen van Yesj: dé Tèmpel ìs ´n Symbolisch Téken v/h feit
dàt áán ´G d´ àlles toebehoort? Want íedere afgebakende heilige factor ìs júist dááròm
héilig òmdat ´t vóór Hèt Gehéél stáát & dé Betekenis v/h Gehéél áángeeft! Dàt gold
voor de Sjabbatsrustdag met betrekking tot dé Wéék, voor de Éérstelingen
met betrekking tot de rèst v/d Óógst, voor dé Tèmpel èn z´n Eígen
Gebied met betrekking tòt ̀ het Héle Lànd & de Gansche
Wéreld & alle andere huizen,
ònze bezigheden
& dé éér!
¨G d¨ ìs dé ´Héér
èn Bezìtter´!
Deze Stenen Boodschap
vàn Dé Tèmpel is volledig verduisterd, wanneer al die
mensen zich uitgerekend híer met Hùn Hàndel ´blíjven verríjken´ & uitgekiend híer
´menselijk bezit tóenéémt´ ten kòste van ´al ´t andere,
blijvend zwakker behoeftig
armere´!
En zogezien
ligt hier dan ook àl
de bijl áán de wòrtel van de bóóm v/h begìn
àf áań met ´t snóepen van àlle verbóden vrùchten, dúvelse lùsten &
hèlse verléidingen, jaloezíe die blijkt te léiden tot broedermóórd
en bloederige doodslag van kwaad tot erger à la geile
koningen, keizers, admiraals, generaals,
stoottroepen met rassenwaan,
hèb- & héérszucht
overal & elke
dag weer
opnieuw
......

geschokt
liefdesverdriet
verliefd
kiss
26 feb 2022 - bewerkt op 02 mrt 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende