41496201Het blijft merkwaardig dat we zoveel heel

QQleQ

VERSCHILLENDE VERKLARINGEN VERZINNEN
VOOR ALLES WAT WE TEGENKOMEN
ONDERWEG?
Volgens
het Mataï-euangelie [18:15-20]
werd de gemeente [net als vlg. Petrus 16:19]
aangesproken als dé instantie die je zonden vergeeft,
omdat zij deelheeft aan de volmacht van Yesjoea! ´Tot vergeving van zonden´
heeft daarom geen betrekking op die wijn in de drinkbeker, maar op hun
gemeenschap ´v/h verbond van hen die
aan deze bekerceremonie
deelhebben´!
Yehosjoea stichtte
zijn eigen gemeenschap van ´t verbond wel door middel van de gemeenschappelijke drinkbeker
bij de ´laatste maaltijd´: wist hij wat te gebeuren stond nadat Judas hen verliet, en was hij zo vreselijk bang voor al die gevolgen voor iedereen? Hij zegt daarom zoals bij Marcos: het bloed van ¨het Oude Verbond¨ is nú vervangen door de messiaanse wijn! Déze ronde te drinken, hier deze wijn
voor velen te vergieten, dàt ìs het bloed van mijn verbond:
zo wordt mijn bond
opgericht.
Zoals ook bij het O.V.
wordt er ´n vloeistof vergoten voor àlle deelnemers vàn, áán en dóór het verbond.
Maar het gehéél heeft déze betekenis: deze gemeenschap van het verbond die men zoals in het jodendom van die dag ook al eenvoudigweg ¨bònd¨ kan noemen, heeft haar betekenis
en haar rol ìn het feit dàt zij ´onze zonden´ kàn vergeven
[zoals in Mat 18:15-19]!
Òp díe manier
werd hier bij Mat direct ´n dóel v/h verbond aangegeven. Dìt verbond draagt met name
de volmacht van Yèsj tòt vergeving van zonden vèrder. Dáár wàs
deze bijzòndere ´verordening´
voor nodig?
Want de vergeving van zonden
is een zaak, die zówèl ìn ´de hémel´ àls op aarde moet plaatshebben & ´blijven gelden´!
Mat 18:18 ´[...] ZÀL GEBONDEN ZIJN
I/D HEMEL´!


SjaoelPaulos
legt de woorden bij de beker anders uit: voor hèm staat de dood van Yèsj
inderdaad nog i/d plaats v/d i/h OT voor het sluiten
v/h verbond gedode dieren.

Maar ´t gáát bij dìt bloedvergieten alleen maar om het Téken vàn ´t verbond,
niet om de dood ´ter vergeving van zonden´ vlg.
1 Korinthe 11:23-26?

Resultaat:
i/d euangelies
verwijzen de verhalen over de laatste maaltijd van Yesj eerder terug
naar zijn héle léven tot dan toe dàn enkele vooruit naar
zijn dood.
D.wz.:
i/d verhalen v/d euangelies over die laatste gezamenlijke maaltijd
vernemen we nog niets bijzonders over de interpetatie van
Yesjoe´s dood!

De symbolische handelingen
èn verklarende woorden bij de laatste maaltijd òmvàtten óók de dóód,
maar hebben er niet speciaal
betrekking òp?

cool!
01 mrt 2022 - bewerkt op 06 mrt 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende