41534220 De bijbel vooronderstelt eenvoudigweg dat
QQleQ
MENSEN
ERVARINGEN ÒPDOEN
MÈT DÀTGÉNE WAT NORMAAL
GESPROKEN ÒNZÌCHTBAAR
IS!
We wéten
dàt we door goede
èn kwade machten òmgéven zijn:
òns léven ìs vòl àngst èn speelt zich àf
ìn het aangezicht vàn
de dóód?
Mènschen
erváren zóíets
àls ´n gewéten &
stellen de vráág náár gerèchtigheid
& de zìn van ´t
gehéél!
We ervaren
hèldere nachten die je
als èngelen zou kunnen interpreteren?
Àls je déze erváringen ´o/d juiste wijze´ in de bijbelse zìn interpreteren wìlt,
dan moet je ze leren òrdenen ìn de náám & ìn ´t káder v/d geschiedenis vàn dé ¨G d¨ van Avraham, Yitschak èn Ya´akov met Zíjn Vòlk, YaHWeH
van Ìsraël...
Nògmaals:
die èrvaringen
hóeven níet te worden bewézen,
je dóet ze òp; dóórslaggévend ìs hóe je ze interpretéért
èn áán wíe jíj ze tóeschrijft! Beslìssend is vóóràl òf je díe Náám v/d ¨G d van Avraham¨
ook bóven àlles áánróept òf de naam van een
´andere god´? Er zijn ervaringen waarbij je
niet precies kùnt wéten áán wíe, wat,
waarom en wanneer je ze moet
toeschrijven: tot déze
moeilijke, op z´n
mìnst ozo
dubbelzìnnige ervaringen
behoren o.a. ´t exorcisme, ´t zgn. ´úitdríjven
v/d boze géésten´, spookachtige duivels & allerhande populistische
sterreclame advertentie-afgoden, satanische superkrachten & fanatiek helse bewegingen...
Want óók in zo´n verbond met de ´oversten der boze geesten´ kun je evil spirits ´een bevèl geven´?
De tegenstanders van Yehosjoea {´G`d rèdt´} hadden blijkbaar dàt vermoeden in Markus 3:22-25!
Maar er zíjn andere ervaringen, die maar één úitleg tóelaten? Wanneer bijvoorbeeld iemand
éérst òptréédt in de ¨náám van déze G`d¨ èn dàn òpstaat ´uit de doden wòrdt òpgewèkt´?
Déze èrváring ìs òndùbbelzìnnig omdat je al úit de héle bíjbel wéét:
dé G d van Israël ìs dé Lévende G d, díe léven gééft,
àlléén híj/zij/´t...
Wànnéér dááròm
íemand ´uit de doden opgewekt wòrdt´,
dàn kàn àlléén maar déze G d aan ´t wèrk zijn
& wanneer degene die ´uit de doden opgewekt is´,
zich óók àl vàn tevóren òp déze G d beróepen hàd, dàn ìs die òpwèkking
dé bevèstiging v/h féit dàt je ìnderdáád vàn dóen had mèt dé G d vàn hét Léven...
Dàt wil zèggen: de ervaring van Yesjoea, is niet moeilijk, maar volkomen duidelijk?
Dáárdóór wòrdt deze cirkel van pretentie èn datgene wat dáádwerkelijk gebeurd ìs, geslóten!
De òpwèkking van Yesjoe ìs, zó beschouwd, HÈT BESLÌSSENDE ARGUMÈNT
VÓÓR HÈT GELÓÓF ÌN ¨DÉ G D/VADER¨ VAN YÈSJ! En dìt ìs de G D
van Avraham, Yitschak & YA´AKOV: inclusief
de ´onbekende verwekker´.
Maar de òpstanding
van Yesj [´ÈR ÌS´] hoeft
èn kàn óók niet worden bewezen?!
Àlle vroegchristelijke getuigenissen zijn het erover ééns
dàt zij wèrd wáárgenomen, vóóràl in visioenen, maar ´n aanwijzing
is [géén bewíjs] óók hèt Lége Gràf! Die opstanding van Yesj hóeft èn kàn óók
níet worden geloofd. Want zij is zèlf voor de vrouwen en mannen die getuigen waren,
´n ontwijfelbare erváring! We moeten gewoon ervan uitgaan dàt de mensen die beweren dat zij
Yesj mèt Pasen hèbben gezien, geen bedriegers zijn geweest, maar wèrkelijk meenden dat dé Opgestane Heer hèn hàd òntmóet? Òf dàt nu werkelijk zó ìs, kunnen we nu niet meer bewijzen
òf weerlèggen! In ieder geval ìs Pesach ´n ervaring die van groot nùt is geworden en kàn
blíjven zijn èn ´onverwàchts kòmt´?! Zij draagt nú ertoe bij
ìn Yèsj te blijven
geloven......
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende