41567 176 De nieuwe betekenis van ´t onderscheid
QQleQ
TUSSEN KERK EN SEKTE?
Toen
Max Weber
& Troeltsch i/d jaren na 1900
hùn kerk/sekte-typologie ontwikkelden,
was in bijna alle landen van Europa de hele bevolking
nog lid van één soort van staatskerk of
van twee grote kerken!
W.&T. resumeerden
met die typologie de situatie
sinds de tijd v/d Reformatie en definieerden
de kerk dan ook als her equivalent v/d Staat, als
een religieus verband voor de gehéle bevolking, & sekte
als ´t hóógdrempelige, gekozen en maatschappelijk
negatief beladen alternatief voor
een selecte groep?
Ernst Troeltsch
zag nog ´n dèrde gestalte, ´Mystik´!!!
Mèt de toename vàn al die vele kerken,
sekten & religieuze groeperingen in de 20ste eeuw
is dat oorspronkelijke, keiharde onderscheid tussen kerk & sekte echter
onhoudbaar geworden? De herziening begon niet toevallig in de zgn. USA, alwaar
Richard Niebuhr - ´n kenner van T.´s werk - in 1929
de tussencategorie ´denominatie´
invoerde...
Na
´60 raakte,
zoals we zagen, ´t conceptuele apparaat
aan ´t schuiven en dus ook ´t onderscheid tussen
kerk en sekte. Haast geen enkele ´kerk´ òmvàt nú nòg de héle bevolking.
´t Aantal ´kerken´ neemt toe en binnen tal van kerken zijn er naast liberaliserende
tendensen sektarische stromingen die pleiten
voor ´n strikter handhaving vàn léér
en praktijk.
Sèkten
en alternatieve
religieuze stromingen
& bewegingen zijn in de loop v/d tijd
der moderniseringen eveneens talrijker geworden -
ook al blijft hun marktaandeel nog beperkt... Ze evolueren
van ´n marginaal en gevaarlijk tot ´n
normaal onderdeel v/h ´religieus-
politieke veld´.
Bovendien
neemt de ruimte
voor ´afwijkend´ gedrag
en dus ook voor alternatieve religie toe! Deze algemene [r]evolutie
máákt sekten in feite mìnder sektarisch dàn in ons verléden? ´t Onderscheid
tussen kerk en sekte verandert daarmee van
betekenis. ´t Wijst niet langer op twee
onverenigbare werelden.
Al deze verschillen zijn gradueel geworden?!
´t Gaat nu om meer of minder
hoogdrempelig, kleiner of groter, meer of minder
spànning mèt de samenleving.
Sekten kunnen ook al snel als kerken gezien worden,
zèlfs als ze kléin blíjven. maar hun àfzondering en afkéér
v/d wéreld afzweren!?
Omgekeerd kunnen kerken ook
in de knoei geraken door allerlei perversies,
grote schandalen & wereldwijde financiële malversaties,
gaan krimpen èn als middel òm tòch nog te overleven
naar agressieve sektarische ´oorlogs-
strategieën´ grijpen...
Het onderscheid is
analytisch nog steeds bruikbaar,
maar alleen als men kerken & sekten
ziet als grotere en kleinere [be-]spelers en concurrenten
op éénzelfde rituele en/of religieus-politieke markt
van zingende´méélévende léden´:
wat hen verbindt, is meer
dan wat hen
scheidt?
De èrgste
& èngste sekteleiders zijn nu
de Trumpen, Poetins en min of meer verwante
verwilderende cherrycadetjes, jan riprap, piet tabak, kees kots èn hun maten
v/d criminele bierkaai, de wijnton, alcoholismes, barbarendom, chemische vervuiling,
de neodrugeconotypetjes & finale
nepnihilistische gektes ´bij
de vleet´!?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende