4158918018.3 ´New Age´, of hoe geïndividualiseerde
QQleQ
RELIGIOSITEIT
MAATSCHAPPELIJK GECREËERD
WORDT?
Bekeken vanuit
het standpunt van ut individu zelf
is individuele religiositeit onvermijdelijk syncretistisch,
het resultaat van volgens persoonlijke smaak bij elkaar geraapte
religieuze ingrediënten!
Maar al hebben
de individuen nu de indruk
dat zij een hoogstpersoonlijk pad en ervaringsparcours doorlopen,
toch doen zij dit niet zomaar op eigen houtje en is hun geïndividualiseerde religiositeit
veel sterker sociaal gevormd en
door de tijdgeest gekleurd
dan zij vaak beseffen.
Het is zoals
de taal die zij spreken,
de muziek die we horen of de woningen die wij bouwen.
We gebruiken ´t ons aangereikte materiaal & interpretatiekader:
worden via werving, media, toerisme of gewoon toeval verleid
door allerhande religieuze bewegingen
& rondzoemende ideeën
& beelden.
De doorbraak
van die geïndividualiseerde religie
in ´t Westen buiten ´t bereik v/d grote kerken
is nauw verbonden met de overgang naar de geavanceerde moderniteit na 1960.
Zij is niet denkbaar zonder de terugval v/d grote kerken & de uitdieping v/d individualiseringstrend.
Zij is het directe resultaat van de groei van ´n religieuze cultuurindustrie, een multimediale ´markt
van welzijn en geluk´ die zich tot de geïndividualiseerde
individuen richt.
´New Age´
is ´n goed voorbeeld
v/d opkomst van zulke nieuwe, buitenkerkelijke religie
& v/d complexe interacties tussen individu &
gemediatiseerd religieus veld.
´New Age´
komt oorspronkelijk
uit de astrologie en staat voor de overgang v/h tijdperk v/d Vissen
naar dat van de Waterman.
Die nieuwe periode
zou ´n Tijd inluiden van authenticiteit,
kosmische harmonie & sociale
verbondenheid?
Gegroeid vanuit
de ´hippiecultuur´ v/d late jaren ´60,
maar met magisch mystieke wortels die veel verder terugreiken
is ´New Age´i/d jaren ´80 & ´90 sterk gaan groeien èn heeft ´t tevens ook nog
´n véél bréder betekenis
meegekregen!
Inhoudelijk
is deze brede ´New Age´ wel wat
moeilijker te bepalen omdat het ´n geweldige ´eclectic hotch-potch of beliefs,
practices and ways of life´ is geworden. Omschrijvingen
zijn dan ook steevast
opsommingen!?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
07 jan 2024
46002 Belasting Heffen Inkomst Uitgaaf Straf Slaaf
-
O
07 jan 2024
46001103 Grootte/Indeling v/h Heilig Olijfolieland
-
O
07 jan 2024
46000 De boer is gebonden aan z’n land/z’n werk is
-
O
06 jan 2024
45999102 In de heilige schrift is deze toen al
-
O
06 jan 2024
4599101Landeigendom, grootte, indeling, belasting
-
O
06 jan 2024
4599100 Pesach was niet alleen ‘n feestelijke
-
O
06 jan 2024
4599699 Zo waren er ook vieringen die maar éénmaal
-
O
06 jan 2024
4599598 Shabbat- & Feestdagen: waarom we leven....
-
O
03 jan 2024
45983 Spèl en Vermaak: behalve de vrije avonden
-
O
03 jan 2024
4598297 Wie hem nu wel of niet verwekte ook Yèsjoe
-
O
03 jan 2024
45981 Kortom: vòl, drùk, keihard gelukkig Léven...
-
O
03 jan 2024
4598094 Als de mannen of oudere jongens op ‘t Veld
-
O
02 jan 2024
45979Als ‘n deur al gesloten werd dan deed men dat
-
O
02 jan 2024
45978 Húis, Tuin, Keuken, Kleren, Sport, Spelgenot
-
O
02 jan 2024
4597793 Waarschijnlijk noemde de vrouw haar man
vorige
volgende