DIE ´N KLEINE KERN
INTENSIEF & ´N GROTER PUBLIEK SPORADISCH WEET
ÁÁN TE SPREKEN. Zij is niet meer ´t centrum van ´n hele submaatschappij,
maar ´n in geloofszaken nu weer telkens àlsmaar méér gespecialiseerde organisatie
die ènkel nog met dìt ´wapen´
kàn wèrven!
Ze staat ´r bíj
in concurrentie met andere ´kerken´,
sekten & bewegingen in ´n voortdurend veranderend religieus en ´politiek´ vèld?
Spreken v/d transitie naar ´n nieuw ´katholiek´ [algemeen] communistisch [gemeenschappelijke!] transformatie houdt ìn dat ´n hele constellatie zich wijzigt èn dùs héél véél zaken veranderen:
in de beperkte ruimte die ik heb bespreekt ´Esj´ eerst drie belangrijke transformaties, om dàn
stil te staan bij dé cruciale kwestie: kan ´n christelijke kerk in ´t Westen nog wel
´n ´grote kerk´ blijven na al
dat geweld??
We bewegen
aldus in twee millennia
van heidense pluraliteit via ´rooms´ cultureel imperialisme
naar een multiculturele ´wereldkerk´! ´t Westers christendom was i/d Oudheid & de Middeleeuwen, ondanks talloze pogingen tot sturing vanuit Rome & wereldlijke machten, heel divers gebléven:
´t verloop v/d ´misviering´ verschilde naargelang de regio, toonaangevende ´heiligen´ & ´feest-
partijen´ wisselden lokaal, priesters & bisschoppen moesten vooral rekening blijven houden
met koningen èn keizers of de plaatselijke machtsverhoudingen? Door betere kerkelijke
organisatie & codificatie v/h kerkelijk recht
steeg de invloed van dit ¨Rome¨
vanaf ´t midden v/d
11de eeuw!
´t Concilie van Trente
i/d 16de eeuw betekende ´n nieuwe etappe
in dat centralisatieproces?
Maar ´t werd
nog gecounterd
door de eveneens
centraliserende absolutistisch
¨georiënteerde staten met un vóórkeur voor nationale kerken¨! Na 1800 viel díe tegenmacht wèg:
dankzij de overwinning v/d ultramontanen - de op Rome & ´de paus´ gerichte katholieken -
èn gehòlpen door die scheiding van ¨kerk & staat¨ & de centraliserende mogelijkheden
die de moderniteit bood, ging Rome nú - voor ´t éérst i/d geschiedenis - tot i/d verste
uithoeken v/d wéreld & tot ìn de díepste krochten van onze ziel
´t ´geloofsleven
reguleren´?
´n Uiterst minutieuze
regelgeving werd opgezet,
zowel in zaken van het ´geloof´ [cf. de opmars v/d pauselijke encyclieken & later v/h neothomisme
als theologisch kader] als op ´t jurisch vlak [cf. de verdere uitwerking v/h kerkrecht i/d 19de eeuw
& de uitvaardiging van ´n geïntegreerd
kerkelijk wetboek
in 1917]!
De zeer
intensieve & uniforme
socialisatie van ´n groeiend aantal priesters en nonnen i/d Roomse ideeën
& cultuur gaf Rome & de ultramontanen bovendien man- & vrouwkracht om dit gecentraliseerde
model ter plaatse te verwerkelijken [cf. de Latijnse taal & de Roomse misritus, de op Roomse leest geschoeide diocesane seminaries, de voortgezette studies in Rome
voor het aankomende
tòpkader].