4172118jlNa verloop van tijd rolden de belegeraars
QQleQ
HUN BELEGERINGS-
TOREN NAAR VOREN,
BEUKTEN DE MUREN ROND HET
TEMPELTERRAS ÌN ÈN VÒCHTEN ZICH
´N WEG NAAR
DE TEMPEL!
Toen
zijn manschappen
de situatie meester waren,
bezocht Pompeius de gewijde ruimtes
met de heilige voorwerpen èn líet dáár òffers brengen
aan de veldtekens [net als de ´fasces´?!]
van zijn legioenen?!
Hoewel Pompeius
Hyrkanos èrkend had als staatshoofd & hogepriester,
waren de Joden in feite al onderworpen aan Rome! Doorgaans betaalde ´n vazalvorst
´n flink bedrag aan zijn nieuwe heer, maar Josephus zegt dat de veldheer de tempelschat
onaangeroerd liet èn prijst daarom Pompeius´ morele integriteit! Die passage is belangrijk
omdat de Joodse historicus híer al aangeeft hoe híj verwàchtte
dat niet-Joden met de Tempel zouden òmgaan? Ze is dááròm
nog niet per se ook
ècht wáár!
´n Andere
antieke auteur,
Cassius Dio, suggereert namelijk dàt Popeius
zich óók wel degelijk verrijkte?! Hij zou gelijk kunnen hebben,
want ook Josephus erkent dat de veroveraars in korte tijd het fenomenale bedrag ìnden
van 10.000 talenten, ´t eqùivalent van 200 ton zilver! {JO, Joodse Oorlog 1.153; JO, Joodse Oudheden 14.72, 78; Cassius Dio, Romeinse Geschiedenis3716.4.
Vgl. echter Cicero, Voor Flaccus
28.67!}
Vrome Joden
werden hier echter
veel minder geschokt door deze róóf dàn door ´t feit dat nota bene
´n Romein de allerbinnenste vertrekken van hun Tèmpel betreden had,
waar eigenlijk alleen dé Hoge-Príester
´toegang had´!
De schrijver
van een commentaar
op het boek Habakuk interpreteerde ´n opmerking van díe profeet dat mensen als vissen
in ´n nèt meegesleept werden, als ´n verwijzing náár dé Romeinse praktijk òm búit te vergaren,
& beschouwde Chavakoeks woorden dat ´n visser offers brengt aan zijn nèt,
als een aankondiging v/d offers aan de veldtekens! En ´n andere tijdgenoot
vond dat Yeroesjalayim [nú óók wéér!] haar verdiende lóón
gekregen hàd?!!
De schrijver
van de tekst
die bekendstaat
als de Tweede psalm van Salomo klaagt
dàt díe cùltus níet zúiver was & dat, om díe réden,
¨G d¨ niet belette dat de zondige veroveraar de sterke muren
met de stormram slechtte´ & dat ´heidenen
het Altaar betraden´.
Dùs
werden de
Joden gevangennomen èn
´gebrandmerkt uitgeleverd a/d heidenen´.
De gedeporteerden belandden
uiteindelijk in
Italië!
PS/NB: De overeenkomsten
met de kolonialisten, roofzuchtige nazi-fascisten,
Vlad Dracula´s Poetinale bendes, wapenhandel & moneybenders
blijken na 2 millennia nog net zó geldig als alles wat ook al daarvóór &
daartussen geschiedde? Ook al is kolonialisme officieel afgeschaft ¨en ´gelden´
nu ´overal´ de ´mensenrechten´: krottenwijken tieren welig, bendeleden moorden bij de vleet,
rijken zijn rijker geworden en ´armen armer´?! Men hackt, licht op, verbaliseert, liegt &
verdraait bij het leven!¨? Tienduizend jaar is ´n scheet in de eeuwigheid:
geloof dus níet alles wat men beweert via officiële kanalen,
massamedia, aangetekende brieven, deurwaarders,
scheurmakers, kletskousen & abc-
wapenbeheerders! Maar dàt
wist je natuurlijk
àllang?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
25 jun 2024
47709157 ‘t Wereldberoemd Verhaal Van Goliat Lezen
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
vorige
volgende