4172319jl. Rome en Yeroesjalayiem: Pompeius keerde

QQleQ


TERUG NAAR
ROME! ´t Lòt vàn
zijn krijgsgevangenen staat toevallig
vermeld in het verslag dat ´n Joodse geleerde uit Alexandrië, PHILO,
´n eeuw later geschreven heeft over zíjn bezoek
aan keizer Caligula?
Daarin
vertelt die Alexandrijn
dat Caligula´s voorgangers de in Rome wonende Joden
wèlgezìnd waren geweest!
Géén héérser, zó beweert Philo,
had dáár móeite mee gehad.
Weliswaar
waren de Joden als gevangenen
naar Italië gebracht, maar hun meesters hadden hèn vrijgelaten
èn níet gedwòngen hùn religieuze gewoontes òp te geven! Dat zij op de heilige
´sjabbatdag´ niet wilden wèrken, vormde géén probleem. {Philo van Alexandrië, Gezantschap naar Caligula 155}. Dìt is ´n geïdealiseerde
voorstelling van zaken.

´t Wàs destijds
gebruikelijk om krijgsbuit en -gevangenen te benutten bij de constructie van openbare gebouwen, en we weten dat Pompeius in deze jaren in Rome ´n theater, ´n villa, ´n vergaderzaal, ´n colonnade & ´n tempel uir de grond stampte.
Die gedeporteerden
zùllen pas zijn vríjgelaten
ná járen dwangarbeid, maar dat láát ònverlèt dàt ze wel vrij kwamen,
synagogen mochten inrichten èn hùn gewoontes getolereerd zagen.
Éénmaal vrijgelaten
konden ze hun bestaan opbouwen ìn één van de gróótste steden ter wereld.
Want gróót wàs Rome!
Als de capaciteit
van de aquaducten
een betrouwbare indicator is, woonden er in de hoofdstad van de Mediterrane wereld
ook op dat moment al zo´n 400.000 mensen: ruim tien keer zoveel als in Yeroesjalayiem?!
De metropool maakte grote indruk op de joden en zou ìn hùn dènkwereld úitgroeien
tòt dé màchtige, rijke & heidense tegenpool
van ´t heilige Yeroesjalayiem!

Het Lòt vàn die
beide steden was vervlochten:
als het de ene stad goed ging,
ging het de andere slecht?
De Joden vertelden
dat Rome gesticht was op het moment
dat er een einde gekomen was aan de voorspoed van Yeroesjalayiem,
waarna Róme bloeide en het met de Joden van kwaad tot èrger was gegaan!
Terwijl Rome stònd voor de heerschappij op aarde, droomden rabbi´s al
van hùn ´hémelse Stad van Vréde´:
hèt ´hemels Yeroesjalayiem´!
´t Idee dat er ´n tegenstelling
tussen die twee steden zou zijn, ìs pas opgetekend nadat Yeroesjalayiem met de grond gelijk was gemaakt & Rome als keizerlijke residentie had afgedaan. De betrouwbaarheid v/d informatie was nul! Dáár staat tegenover dat het sjabloon wèl de historische interpretatie làng hééft beïnvloed?!
De beeldvorming blééf namelijk níet beperkt tot Joodse bronnen &
óók niet tot de Oudheid of
de Middeleeuwen!?
Tóen de oude wereld
vanaf de Renaissance wetenschàppelijk werd bestudeerd,
plaatste men nòg stééds wéreldse glorie tegenover spirituele diepgang.

De cultuur en literatuur van Rome & Griekenland werden sindsdien bestudeerd door theologen.
Deze taakverdeling werd verder geïnstitutionaliseerd toen ´t spijkerschrift toen ´t spijkerschrift ontcijferd werd & vele tienduizenden kleitabletten uit Irak werden toegevoegd
áán beschikbaar gekomen informatie
over de oude wereld!
Lange tijd
heeft men die vooral bestudeerd
om de Bijbel beter te kunnen gaan leren begrijpen èn blééf het materiaal nog onderbenut voor politieke, economische of sociale geschiedenis?! Zó werd het idee versterkt dat het antieke Midden-Oosten ´n overwegend religieus karakter had, terwijl ´t Europese humanisme & rationaliteit
afkomstig zouden zijn uit Griekenland
en Rome?
Maar
in feite wèrden dùs
de religieuze & humanistische perspectieven van de onderzóekers
geprojecteerd òp ´t onderzoeks-
onderwerp.

OK!
25 apr 2022 - bewerkt op 02 mei 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende