AL RUIM TWEE EEUWEN
VÓÓR DE KOMST VAN DE ROMEINEN
ZAGEN WE HÓE HET LAND AANSLUITING GEVONDEN HAD
BIJ DE REST VAN HET OOSTELIJK MIDDELLANDSE ZÉÉ~GEBIED
& HOE DE GROEIENDE WELVAART IN YEHOEDAH HAD GELEID
TOT HET ONTSTAAN VAN EEN FINANCIËLE ELITE?
Déze kwam naast
´t traditionele leiderschap v/d ´hogepriester´!
Die verdeeldheid v/d bestuursklasse
was in´t oude Midden-Oosten geen ongebruikelijk probleem,
maar in Judea waren er al méér tegenstellingen? Één daarvan was die tussen de rijken,
die er aansluiting zochten èn vònden bij de internationale elite,
èn de àrmen, die déze aansluiting mìsten & dus assimilatie àfwezen!
´t Kwàm zodoende tot ´n Òpstand: de destabiliserende krachten hadden ´t voorlopig gewonnen
vàn de verbìndende. De Joden herwonnen hun onafhankelijkheid, maar níet hun éénheid.
Zó komt aan de orde hoe de nieuwe dynastie der ¨{C}Hasjmoneeën/Makkabeeën¨
weliswaar een ¨Machtig Koninkrijk¨ had opgebouwd,
maar nóóit àlòm èrkènd wèrd?!!
Toen Rome in 63 voor Christos {BC} deze macht óvernam,
was het er nog niet van op de hóógte hóe wéinig gezàg die Hasmoneeën hàdden,
zodat Pompeius erop vertrouwde Judea
´via Hyrkanos te kunnen besturen´!
Toen dàt níet ´t geval bleek,
verving Rome in 40 BC die Hasmonese Dynastie
door Koning Herodes!
Óók déze slaagde er niet ìn
de ¨middelpuntvliedende krachten¨ te overwinnen
& uiteindelijk annexeerden de
Romeinen dus maar
het Gebied
.....
Nòch de kóning, nòch ´t hogepriesterschap hàd dé Éénheid kùnnen bewaren.
Daarna krijgen we ´n overzicht
v/d zaken waarover i/d Joodse religie nog wèl
enige consensus bestond en waar èn waarover men
van mening verschìlde?
Alle Joden waren ´t er
bijvoorbeeld wèl over ééns
dàt dé Tèmpel@Yerusjalajiem belangrijk wàs,
dàt ¨G d¨ hèn úitverkoren had èn ´n Verbond mèt hèn had gesloten,
dàt zíj àlléén áán díe ¨G d¨ voortaan mòchten òfferen
{éér betónen} èn dàt hij zich
alleen beter liet leren
kènnen via hun
¨Heilig Boek¨
........