4172924jl. De Joodse Wereld Blijkt Nog Pluriformer
QQleQ
TE ZIJN GEWEEST
DAN MEN AL AANNAM EN HET IS NU ECHT NIET MEER MOGELIJK
HET CHRISTENDOM TE TYPEREN ALS EEN AFSPLITSING VAN HET JODENDOM:
zowèl ´t Christendom als ´t rabbijnse Jodendom kómen vóórt úit hetzèlfde, veelkleurige Tempel-jodendom en haar ¨voorspel¨ in ´Assyrië, Babyloníë, Chaldea, de Egyptenaren, Feniciërs, Grieken/Hellenen en hun internationaal Romeins kolonierijk
´wereldwijd´?
Zo zíjn er dùs
heel veel veranderingen
in perspectief¨!!!!!
Er is ook al meer twijfel
aan de aloude hypothese dat die ´bewoners van Qumran
essenen´ waren?
Deze Christelijke terminologie
die gebezigd werd door de eerste onderzoekers, met kenmerkende woorden als ´scriptorium´ & ´monniken´, wordt inmiddels vermeden! Verder zijn er nog maar weinig onderzoekers die menen dat die ruïne nog beschouwd kàn worden als ´n ´klooster´, ook al is dit vaak
nog wel de uitleg die aan de toeristen ter plekke
wordt ´toegeworpen´?
In feite is de laatste tijd dé vráág vóóràl wàt nu eigenlijk ìs òntdékt!
Hàd de Holocaust de Christelijke theologen gedwongen tot hèrbezìnning òp Yesjoe´s Joodse achtergrond, de Dode Zee-rollen bóden dé mógelijkheid dáártóe!
Men sprak aanvankelijk
van ´n ´tweede speurtocht´ naar de historische Yehosjoea, die moest worden onderscheiden van de eerste, die i/d eerste jaren van de 20ste eeuw geëindigd was met de conclusie
dat van ¨Yesjoea¨ nog maar uitsluitend víel te zeggen
dàt híj hàd gelóófd te léven
ìn dé Éindtijd.
Ná WO II hernamen historici
en Christelijke theologen de zoektocht, terwijl Joodse onderzoekers {óók} probeerden
om ¨Jesus¨ weer ¨thuis te halen¨ & de laatste tijd spreekt men van een ¨derde speurtocht¨,
waarbij de onderzoekers níet lànger zouden werken met een theologische
maar met een historische agenda èn Yehosjoea´s Jóódse àchtergrond
alméér dàn vóórdíen centraal
zouden stellen!!
Dit líjkt ´n schijntegenstelling,
die meer zegt over ´t verlangen van onderzoekers òm èlke generatie
liefst te kómen met ´iets nieuws´ dàn over ´n wèrkelijke
perspectiefwìsseling?
´n Ander soort discussie
is die v/d karakterisering van deJoodse religie!
Tot eind jaren ´70 werd aangenomen dat de Joden in de Oudheid geloofd hadden
dat zij hùn héil móesten verwèrven door zich al extreem strikt en uiterst scrupuleus
vast te blijven houden aan ¨dé
Wèt van Mosjeh¨?
Híerònder vielen
níet àlléén voedselvóórschriften,
reinheidsregels, rituelen èn òffers, maar óók ´goede werken´ òfwel ´aalmoezen´
èn allerlei andere
´goede daden!
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende