4174342jl.Antiochos´decreet/kaartlezen/sightseeing

QQleQ


´t Was inmiddels
al te laat om het steeds onrustiger Judea
nu nog langer te blijven pacificeren? De lagere klassen,
die uiteindelijk zoals meestal weer opdraaiden voor deze belasting-
verhogingen, wantrouwden de elite met have en goed, macht en might!

In Yeroesjalayim wàs het al enkele keren tot straatgevechten gekomen èn de volkswoede
had zelfs ´n religieuze component, want de rijke, ozo geassimileerde Joden híelden zich ìmmers níet
áán dé Wèt! Of, beter gezegd: ze hielden zich níet a/d Wèt zóàls déze dóór ménigéén {´De Vélen´!}
wèrd úitgelègd? Die onrust leidde tot repressie & díe leidde op zijn beurt weer tot meer geweld,
maar onze bronnen zijn zó verward dat we oorzaken en gevolgen nu niet meer van elkaar
kunnen onderscheiden?!! Wèl ìs duidelijk dat Antiochos IV Epifanes in december 167 [BC]
v.Chr. nu al een decreet uitvaardigde dat door menigeen uitgelegd werd als een áánvàl
òp de Joodse gòdsdienst! Onze vele brònnen spreken èlkáár ècht òp veel pùnten tégen,
zodat weer onduidelijkheid bestaat over de belangrijkste vrágen! Wíe formuleerde dit
decreet, was ´t de koning, de hogepriester òf een andere Hóge Fùnctionáris? Èn wàt
stònd er àl met àl zó nu éigenlijk ìn? Vlg. 1 Makkabeeën gelàstte deze kóning
dàt àl zíjn ònderdánen tòt één Vòlk móesten wòrden èn dáártóe àl hùn èigen
gebrúiken móesten òpgéven! Dàt schèpt wèlìswáár nu zó àl wàt dúidelijkheid
óver dé vèràntwóórdelijke, námelijk Antióchòs, maar ´t pàst níet ècht bij wàt we wéten
óver hèt bestúúr vàn hèt Seleukidische Ríjk, terwijl ut bóvendíen veròntrùstend ìs dàt ìn ´t ríjke Babylónische materiáál níets te vìnden ìs óver zó´n verondersteld universéle máátregel!?
´t Àndere Makkabeeënboek hield ´t èròp dàt Antióchòs dé Tèmpel in Yerushalayim wíjdde
áán dé Olympische ZEUS. Dàt zou kunnen passen bij ´n initiatíef dóór zgn. geàssimiléérde Joden
als Menelaos, die dé éne Gòd makkelijk veréénzèlvigd wilden kunnen hebben mèt dé Gríekse [Òppergòd, maar ´t kan óók héél góed verzònnen zijn door zó´n auteur die al wist dat Antióchòs IV
déze gòdheid òp zíjn mùnten geplaatst had! Zíjn díe auteurs v/d 2 Makkabeeënboeken
ut ònééns óver hèt dóel van de Máátrégelen èn de initiatiefnémer{s}, òp weer àndere
punten stemmen ze nu wéér wèl met elkaar óveréén? Béide beóórdelen hèt Decréét
àls ´n SCHÈNDING vàn dé Wèt èn stèllen dat de òffers nu al níet lànger meer
pláátsvònden ´zóàls hèt hóórde´! Óók vermelden ze allebei dat het decreet de besnijdenis
verbood en dat de féésten niet meer op de normale wijze gevierd werden.
‘t Bóek Daniël, dat commentaar levert òp dezèlfde gebeurtenissen,
bevestigt dat de òffers níet meer nog langer volgens ‘De Régels’ plaatsvonden,
maar vermeldt een cultus voor de “God Der Vestingen” die alweer
in geen enkele ÀNDERE bròn genoemd wordt?! Hommeles:
Ratjetoe, Rommeldam, Dracula,
Carnaval, Apekool
???

geschokt
30 apr 2022 - bewerkt op 07 mei 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende