41759jl.46Symboliek:1 Mak. vermeldt vervolgens hóe

QQleQ


DE OPSTANDELINGEN
BIJ BETH-SUR ´N NIEUW VIJANDELIJK LEGER VERSLOEGEN,
AANGEVOERD DOOR LYSIAS, ´N WAPENFEIT DAT 2 MAK. ZO´N ANDERHALF JAAR
LÁTER PLAATST?! Vervolgens rukte Judas òp naar Yeroesjalayiem & nam op 14 december 164 v. Chr. de Tempel weer in gebruik volgens de cultische regels van vóór de uitvaardiging van het decreet!?
Nèt zoals bij soortgelijke gebeurtenissen in het verleden werd dìt gevíerd:
dé oorsprong van het
Chanoekafeest!

Weer
een latere legende
vertelt dan ook hoe er té weinig ólie was
om àlle lampen te laten branden, maar alweer op een miraculeuze wijze
nóóit en te nìmmer ´n eind kwam aan dat kleine beetje brandstof? Eindloos symbool!
Ondanks het feestelijk karakter van de gebeurtenis, was niet iederéén er blij mee: sommigen
waren van mening dat veel beter had kunnen worden gewacht totdat God zèlf ´n nieuwe Tempel
zou gaan bouwen, veel groter en stukken mooier dan de eerste! 1 Mak. vertelt dat Antiochos Epifanes niet làng na die tempelreiniging
overleed.
Dit gebeurde
eind november of begin
december en het nieuws zal inderdaad kort na
de tempelreiniging Yeroesjalayiem hebben bereikt?

De volgorde van die gebeurtenissen is dus: overwinning bij Emmaüs,
overwinning op Lysias, tempelreiniging, dood van de koning!
Het is alweer
zo ´n stoer Verhaal waarin de Joden ~ of althans de aanhangers van Judas {Yehoedah} ~
in feite zichzelf bevrijden?
In 2 Mak. is de volgorde echter ànders: éérst is er de overwinning bij Emmaüs, dàn die dood van de koning, vervolgens de tempelreiniging, daarna de veldtocht van Lysias
en tot slot een brief van de nieuwe koning, Antiochos V Eupator, die de tempelreiniging erkent!
De tekst van deze brief hèlpt ons de tegenspraak tussen onze bronnen òp te lòssen?
Er staat dat de hogepriester Menelaos Antiochos verzocht om amnestie
voor de rebellen, dat deze het advies overnam en dat hij de Joden
toestond om te leven volgens
de Wèt van Mosjeh!
Die brief
is gedateerd op 11 april 164,
acht maanden vóór Antiochos IV overleed
en opgevolgd werd door zijn minderjarige zoon Antiochos V.
Deze datum bewijst, om te be-ginnen, dat het document niet is verzonnen
door de auteur van 2 Mak. {anders zou deze zijn vervàlsing wel ietwat beter hebben gedateerd?},
èn bewijst bovendien dat het decreet al was ingetrokken vóór dat Judas de Tempel opnieuw inwijdde? De historische feite lijken vrij simpel déze te zijn: na één of twee Seleukidische nederlagen
begreep de hogepriester al wel dat het verzet tegen het decreet té gróót was & vroeg hij
de koning om het ìn te trekken! Dat verklaart ook waarom het Seleukidisch garnizoen,
dat in de AKRA toch op geringe afstand van de Tempel gelegers was, niet ingreep
tijdens de Tempelreiniging: het gebeurde
mèt kóninklijke tóestèmming!
Typische symbolische
verhalen aldus over scheppingen, ´gods´
geesten, hemellichamen, water, land, vuur, wind, regen,
moord en doodslag, vlucht & bron, de zegen en de vloek,
geboortes, besnijdenissen, inwijdingen, zwerftochten, weggaan
& thuiskomen, wereldwijd over de hele aarde in alle tijden, plaatsen,
veranderingen, menselijke wezens & hun
fantastische droomwerelden
dag & nacht in alles wat
groeit & bloeit &
altijd weer
boeit?

engel
03 mei 2022 - bewerkt op 10 mei 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende