41763jl.50 Daarom ontdekken we soms dat die tegen-
QQleQ
SPRAAK SCHÍJN ÌS?
In 2 Mak. is bijvoorbeeld
het decreet van Antiochos een reactie
op de onrust in Judea, in het andere Makkabeeënboek
is de onrust ´n reactie op het decreet! ´t Ìs dus ook soms aannemelijk
dàt béide wáár zijn: er wàs al enige ònrust èn het decreet dàt dááráán
een éinde zou móeten kunnen maken, wèrkte áverechts,
wáárdóór die héle záák
blééf escaléren?
Híer ìs dus
wellicht ´n oplossing mógelijk!
Maar wàt zouden we hebben gedaan als we híer echter slèchts één ènkele bròn hàdden?
Zouden we dàn óók hebben gevraagd òf die informatie
wèl of níet betrouwbaar wàs? Tenzij er
evidente ònmogelijkheden
in ´n bron staan, zoals wonderverhalen met van die engelen, merkwaardige genezingen,
opwekken uit ´de doden´, vreemde verschijningen & wat al niet, zullen we geneigd zijn die informatie aan te nemen vóór wáár, zonder dat we
de wáre kwaliteit ervan nog toetsen!
Àls
de bronnen
elkaar tegenspreken,
wéten we tenminste dàt er problémen zijn? Maar als er nu nog maar slechts één bron is,
weten we zelfs dàt vaak niet eens! Vandaar dat historici als vuistregel hebben
dat één bròn
géén bròn
ìs!
Helaas
beschikken we vaak
over slèchts één bron, zodat niemand
dé féiten met véél zékerheid kàn reconstrueren?
We trachten dus zo duidelijk mogelijk te schetsen
dat al die Joden religieus óók steeds wéér verdééld ráákten,
maar een zwak punt in ´t hier geboden ´betoog´ is dat we voor de beginfase
nu eenmaal weinig bronnen hebben, zodat er vormen van verdeeldheid kunnen
hebben bestaan die we nu allang niet meer werkelijk
duidelijk herkennen
kùnnen!
Die problemen bij de uitleg
dwingen onderzoekers voortdurend na te denken
over de kwaliteit van de argumentatie, en het is juist dàt
wat de oudheidkunde waardevol máákt! Er is geen wetenschap
met een zwakkere empirische basis
èn een interessanter
of relevanter
vaktheorie?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47708156 Ondertussen werd Sja’oel overweldigd door
-
O
24 jun 2024
47707Ook ik moet bij dit myDiverhaal denken aan ‘t
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
vorige
volgende