4178363 Geforceerde éénheid: Koning Antiochos VII

QQleQ


SIDETES BLEEF
HOPEN OP HERSTEL
VAN DE SELEUKIDISCHE
INVLOED IN JUDEA!
Híj kreeg een kans
in januari 134 v.Chr.,
toen Simon werd vermoord door zijn schoonzoon? ´t Eerste Makkabeeënboek geeft aan
dat de moordenaar grootser plannen had, maar dat hij er niet in slaagde om Yeroesjalayiem ìn te nemen & Simons zoon Hyrkanos uit de weg te ruimen. De jonge man kon zonder àl té grote problemen
de macht overnemen!
Deze gebeurtenis is de laatste
die in 1 Makkabeeën staat vermeld.
Vanaf dit punt moeten we het vooral doen met twee bronnen:
de Joodse Oudheden van Fl. JOSEPHUS, & de Joodse Oorlog van dezelfde auteur.
Déze ontleende zíjn informatie aan de Historiën die Nikolaos van Damascus rond het begin
van onze jaartelling schreef? Hiervan hebben we nu nog maar slechts ènkele fragmenten óver,
maar die zijn voldoende om vast te stellen dat hij zich weer op zijn beurt baseerde
op de eveneens grotendeels verloren
gegane Wereldgeschiedenis
van Poseidonios!
Ook al halen wij
onze informatie uit
twee boeken van Josephus,
we hebben in feite te maken met slechts één bròn,
waarvan we de informatie moeilijk kunnen evalueren? Één bron is géén bron.
Als we dus lezen dat de nieuwe hogepriester de moordenaar belegerde in een fort bij Jericho,
maar dat hij niet dùrfde aanvallen omdat zijn gevangen moeder bovenop de muren stond
en vermoord dreigde te worden, moeten we die theatrale scène
maar aannemen vóór wáár?!
Het gevolg,
dat de moordenaar
vluchtte naar ´t Overjordaanse,
is in elk geval geloofwaardig, en dat geldt eveneens voor de informatie die Antiochos VII
enige tijd later met een leger naar Judea oprukte!? Hiervoor
geeft Josephus echter in één zìn twee
elkander tegensprekende
dateringen?
Omdàt hij
dé énige bròn ìs,
kunnen we niet uitmaken
of ´t gaat om de eerste maanden van 134
òf de lente van 131 v.C. Ìs de laatstgenoemde datering juist, dan is er vermoedelijk geen verband
tussen de moordaanslag & de Seleukidische òpmàrs; is de eerstgenoemde datering juist,
dan verstreek er zó weinig tijd tussen die twee gebeurtenissen,
dat aannemelijk wordt dàt koning Antiochos
ìn ´t complot zàt!
De kwestie
is niet heel belangrijk,
maar illustreert de problemen
als je maar
één bron
hèbt?!

Wij hebben
dus blijkbaar óók
de neiging om toekomst, heden en verleden
tevoorschijn te toveren uit de ´Verhalenhoed´ van wat dáár weer aan vooràfging!?

Typisch menselijk: wat we willen gaan veranderen in ons heden op grond van welk verhaal van een verleden {& ´t daaraan voorafgaande} is dat gebaseerd? Waarom, wat, waar, wanneer komt de koers in ´t zicht op onze toekomst en welke gegevens liggen
binnen het bereik van ´feiten´
en/of ´fantasie´?!
Als kind
in de tweede helft v/d jaren ´40
waren dat bijbelverhalen, kinderboeken, kinderspel,
avonturen, verre reizen, geschiedenis, interpretatie, uitleg, zingeving, doelbewuster
´bezig zijn´ met thuis, familie, buren, kennissen,
vakanties & ´het breinfestijn´!?
En warempel:
ook myDi is ´zoiets´;
we vertellen wat er zich afspeelt in ons
lichaam. onze hersens, omgeving, radio, ´t ontdekken van groepen,
interactie, ´t ontcijferen van details om van daaruit weer voort te
borduren in nieuwe verhalen, veronderstellingen, andere
´nieuwe´ mogelijkheden, ´t dobbelspel van gevoel,
zintuigen, gedachten, gesprekken & ´t
wederzijds begrijpen, blootleggen,
uittekenen, veronderstellen &
zó vóórt in dróóm
& dáád?

Kortom:
afwisseling èn
vruchtbaarheid: de natuur,
´t instinct dat we méékregen van voorouders, omstandigheden,
planten, dieren, mensen, eten, drinken &
diverse zich vernieuwende
bezigheden in ons leven
van alledag!

OK!
08 mei 2022 - bewerkt op 16 mei 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende