41789 Omdat Matthias Martini na enkele jaren
QQleQ
AL DE INDRUK
HAD DAT HIJ JOHANNES COCCEJUS TER ZAKE VAN ´T HEBREEUWS
WEINIG NIEUWS MEER KON LEREN, STELDE HIJ DIENS VADER VOOR CONTACT
TE ZOEKEN MET DE JOODSE GEMEENSCHAP IN HAMBURG OM DAAR DAN
ONDER LEIDING VAN EEN RABBIJN VERDER TE STUDEREN!
Pieter E. van der Dussen heeft door grondig onderzoek aangetoond
dat dit rabbijn Jozef Salomo Delmegio {1591-1655} moet zijn geweest.
Hij was ´n door Europa rondtrekkende asjkenazische {Oost-Europese} geleerde,
´n taalgenie & groot kenner van de Talmoed.
Eind 1624 of begin 1625 arriveerde hij vanuit Polen in Hamburg.
Hij was naar alle waarschijnlijkheid ook de leermeester van Sixtinus Amama,
die hij had ingeleid in de studie van de Talmoed. Zoals we zullen zien, zal Amama
´n belangrijke rol spelen bij JC´s opleiding in Franeker.
Naast de rabbijnse literatuur maakte JC in Hamburg ook kennis met de opvattingen v/d socianen,
de volgeingen v/d Italiaanse humanist Lelio Sozzini {1525-1562}, die op reizen door Zwitserland, Duitsland en Polen met leidende hervormers in aanraking was gekomen.
Diens neef Fausto Sozzini {1539-1604} werkte zijn opvattingen uit.
Hun volgelingen waren vanuit Italië en Zwitserland naar Polen gevlucht en hadden in Rakow een kerkelijk en theologisch centrum gevestigd.
Zij werden opnieuw gedwongen te emigreren, toen hun in Polen verbóden werd om een eigen kerk te onderhouden.
Sedert het midden v/d 17de eeuw waren zij actief in de Republiek om hùn ideeën te verspreiden & verbreiden, met name door middel van de drukpers!
Hoewel er geen Nederlandse kerk van socianen of ´n andere vorm van organisatie bestond,
werden hun opvattingen door de protestantse kerken hèftig bestreden als hèt summum van ketterij?
In Hamburg kreeg JC ´n exemplaar v/d zgn. Rakowse Catechismus v/d ´Poolse Broeders´ (zoals zij zichzelf gaarne noemden) in handen.
Hij was ´t hartgrondig ònééns met de opvattingen die daarin verkondigd werden. Met name de verwerping v/d léér der Drie-éénheid èn de afwijzing v/d (absolute) noodzaak vàn verzoening door voldoening vervulden JC & z´n orthodoxe collega´s - naar hij schreef - met diepe afschuw!
Zijn bestrijding v/d sociaanse opvattingen kreeg later gestalte in ´n geschrift getiteld Examen Apologiae Equitis Polonis [Onderzoek v/d apologie van ´n Poolse ridder], dat hij in 1656 schreef
in opdracht v/d theologische faculteit v/d universiteit van Leiden.
Ook stelde hij reeds eerder - waarschijnlijk in Franeker - afzonderlijk ´n aantal thesen
tegen hen op onder de titel Aphorismi contra Socinianos.
JC meende dat ¨G d¨ ´ketterijen´ zoals de sociaanse dwalingen, toeliet,
opdat i/d bestrijding ervan het wáre geloof zich nú
zó zou kunnen bewijzen?!
´n Prachtig Schitterend ¨Tragi-Komisch¨ Voetbal Voorbeeld
van al die ontelbare tijdelijke lokale
´meningsverschillen´ tussen ¨EDEN¨
& ¨ARMAGEDDON¨
...?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende