STOND ´JOE COCKER´
VOOR DE KEUZE WÁÁR ZIJN STUDIE
NU VOORT TE ZETTEN MET HET OOG
OP TOEKOMSTIGE PROMOTIE? Zijn voorkeur
ging uit naar academies in Nederland, omdat deze
een goede naam hadden op het gebied van de oosterse filologie
[taalwetenschap]! Zijn keuze viel op de academie van Franeker alwaar
de filoloog Sixtinus AMAMA {1593 - 1629} doceerde. Amama was bovendien
een goede bekende van Martini, Coccejus´ belangrijkste leermeester gedurende
zijn studiejaren in Bremen. Ook het feit dat Franeker niet àl té vèr van zijn geboortestad lag,
zal misschien bij zijn keuze een rol hebben gespeeld! Onder leiding van Amama bestudeerde JC
de Talmoed en als resultaat van deze studie deed hij in 1629 een belangwekkende publicatie over twee Talmoedtraktaten het licht zien, getiteld: Dua Tituli Thalmadici Sanhedrin et Maccoth cum versione et commentarius {Twee Talmoedische traktaten Sanhedrin & Maccoth met vertaling en commentaar}.
Aan het begin van dit geschrift werd een zeer lovende aanbevelingsbrief van Amama afgedrukt,
die gericht is aan Martini? Daarin schreef Amama dat hij Coccejus beschouwde als zijn beste
leerling, ´bekwaam om elek katheder te beklimmen, hetzij in de oosterse of Griekse talen,
de gewijde geschiedenis of de theologie´, al vond hij wel ´dat zijn genie het meest
neigde naar ´t eerstgenoemde vak´! Dóór deze publicatie werd JC op slag ´n
beroemdheid, die grote waardering oogstte bij prominente taalgeleerden in
binnen- & buitenland? Tijdens zijn studie in Franeker woonde JC in huis
bij de uit Herborn afkomstige hoogleraar Grieks Georg PASOR {1570-1637}
& daardoor blééf hij in contact met de theologie, die hij reeds in Bremen bij Martini
had leren kennen! Via de colleges van de uit Polen afkomstige theoloog Johannes Maccovius
{1588-1644} maakte hij kennis met de scholastieke theologiebeoefening te Franeker.
Voor zijn ontwikkeling als theoloog is echter vooral ´t onderricht v/d
naar Nederland gevluchte Engelse puritein William AMES
(Amesius, 1576-1633) van belang geweest. Legde
Maccovius nadruk op de filosofie van Aristoteles als instrumentarium
voor de ontvouwing v/d
sacra doctrina (heilige leer), voor Amesius is deze leer
i/d eerste plaats
doctrina Deo vivendi (leer om voor G d te leven)?! De theologie diende vlg.
Amesius ´t menselijk léven te beschrijven àls ´n geestelijk handelen, gericht op ¨G d¨ & ´Zijn gebod´.
Theologie is ´n
ars (doelgerichte techniek) die de overgave v/d menselijke wil áán G d als norm & kracht bewerkt?! Daarom hoort de ethiek bij de thologie en gaat zij ìn òp de actuele vragen v/h
christelijk leven! Deze opvatting v/d functie v/d theologie is van blijvende invloed geweest
op JC´s latere systematische werk: theologie moet naar zijn oordeel ´t liefst bedreven
worden
ad formandam pietatem (tot de vorming van de vroomheid)! Kortom:
roerend, speciaal in het licht van duizenden jaren ontwikkelingen in al die
landen & streken die we nu kunnen aantreffen ´waar ook ter wereld´
in ´álle tijden´? ´n Kwestie van onze woordkeus & gevoeligheid,
ons onderscheidings- & bevattingsvermogen! Wáár kies je nu
zó vóór of tegen? Wat onderga je als zìn, zekerheid, doel &
onderzoekingsterrein in ons dagelijks leven waar en
wanneer dan ook?
Voor de ouwe Mor was dat ooit
de ´vale ouwe @ irminloo´: de ¨Zuyderzee¨, stuwwallen,
waterstromen, gemeenschappen, migratielokaties vanaf de Kaukasus a.h.w.!
´n Zoektocht naar de zin v/h bestaan tot aan de ´einden der wereld´? Zwerven,
lokaliseren, onderzoeken, landbouw, waterbouwkunde, zorgvuldigheid .....
Dan kom je ´als vanzelf´ terecht bij ontstaan & vergaan: woordenspel,
zang, dans, tederheid & ´liefde´ voor alles wat leeft, beweegt,
resteert, beweert, verkeert & grenzeloos ´frustreert´!
De áárd van het menselijk zoogdier
´onderweg´ tussen ´begin
& einde´
...