41817_jl.93/4_Diversiteit:_Tussen_Balans_Josephus!
QQleQ
FLAVIUS JOSEPHUS
BESCHOUWDE DIE ROMEINSE ANNEXATIE
ALS EEN GESCHIKT PUNT OM ZIJN VERHAAL TE ONDERBREKEN
& ZIJN LEZERS TE INFORMEREN OVER DE RELIGIEUZE OPVATTINGEN
VAN ZIJN VOLKSGENOTEN!
Op dat moment, oordeelde hij,
was er ´n ´vierde filosofie´ ontstaan
die de Joden stééds wéér méér òp ´n ramkoers gebracht had met RÓME,
wat uiteindelijk geleid had
tòt de vernietiging van dé TÈMPEL, de verwoesting van Yeroesjalayiem èn de gróótste crisis i/d Joodse wéreld sinds mensenheugenis?!
Natuurlijk hoeven wíj
Josephus´ analyse niet óver te nemen.
We zagen al dat ´t zo tot 40 na Christos/¨AD¨ in feite nog rustig bleef?
Desondanks is de annexatie ´n goed moment
om de balans op te maken!
De Joodse wereld wàs
sìnds de Makkabeeënopstand diverser geworden
èn de zaken die wèl éénheid hadden kùnnen brengen, functioneerden niet langer.
Pompeius had dàt nog níet goed begrepen & had via de omstreden Hashmoneeën
vèrder willen regeren; Marcus Antonius & keizer Augustus (Gaius Octavianus)
hadden besloten ´n nieuw begin te maken door het gebied
via koning Herodes te besturen
& óók dàt was
mislùkt!
Toch waren er
nog altijd zaken
die zorgden voor
althans ´énige éénheid´?
De Joden hàdden heilige literatuur, ook al waren ze het ònééns
óver de precieze inhoud; ze deelden het geloof een uitverkoren vòlk te zijn,
ook al waren ze het er ònééns over dé precieze betekenis dáárvàn; ze hadden al bepaalde gebruiken,
al waren ze ´t onééns over ´t belàng ervan; ze geloofden in één ¨G D¨,
al waren ze ´t er over oneens
òf er óók nog andere bovennatuurlijke machten & krachten waren;
ze brachten hun offers
ìn dé TÈMPEL, al waren ze ´t oneens over de wijze wááròp dàt moest gebeuren;
ze deelden ´n visie
op ´t verleden & de toekomst,
al waren ze ´t oneens over
het héden!
´t Ìs slechts
´n kwestie van modern perspectief
òf we de nadruk leggen op de overeenkomsten & spreken over ´t ¨Jodendom¨
of de verschillen benadrukken & ´t hebben over
´Jódendòmmen?
Asih, man, 79 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
-
O
24 jun 2024
47706155Dus in tegenstelling tot Sjmoe’ël, die was
-
O
23 jun 2024
47705 Dawiedewiedewied, De Tegenkoning voor onze
-
O
23 jun 2024
47704 154 Na ruim vier uur lezen & praten neemt Ad
-
O
23 jun 2024
47703 In ‘t Bijbelboek Sjmoe’el breekt de tijd aan
-
O
23 jun 2024
47702 Maar in het Verhaal is ‘t niet de Rechter…
-
O
23 jun 2024
47701152 De Profeet Sjmoe’el? ‘t Verhaal van David
-
O
22 jun 2024
47700151 In de Verhalen van en over YÈSJ in ‘t NOT
-
O
22 jun 2024
47699150/12Dawiedewiedewied, koning van Israël: zó
-
O
22 jun 2024
47698Is Mo dan wel zo’n heilige? Ook hij werd toch
-
O
22 jun 2024
47697149 BB, vanaf het Haegs Hubertusduin reageer
-
O
22 jun 2024
47696 Ik wil, zoals je weet, begrijpen in welke
-
O
21 jun 2024
47695 Mosjeh, Matai, Lama: waaròm, wanneer, hoe èn
-
O
20 jun 2024
47694148 G d is bij ‘m & ZÈGT: “Dit is ‘t Lànd dat
-
O
20 jun 2024
47693 Het Verhaal van Mosjeh & z’n Volk is dus ook
-
O
20 jun 2024
47692146 Als hij daar beneden het Gouden Kalf ziet
vorige
volgende