41837jl104 Òf er rechtstreeks verband & invloed is

QQleQ


VANUIT PERZIË
OP HET JODENDOM IS,
VALT NU NOG MOEILIJK TE BEWIJZEN,
maar wèl zien we dezelfde ambiguïteit vanaf de Perzische tijd
óók in Joodse teksten, waarin ´G d´ ´n tégenstrever krijgt, aangeduid als
Sátàn, Belial of Mastema? In sommige teksten zoals Zacharya, Iyov/Job & Kronieken,
is Satan een ietwat eigenaardige dienaar van G d, maar hij ontwikkelt zich steeds meer tot een soort
van autonome ´kosmische kracht! ´n Voorbeeld daarvan vinden we al in de Testamenten van de Twaalf Aartsvaders, waarin Satan het negatieve spiegelbeeld is
van ´G d´...
Zoals ´G d´
beschikte over zijn ´éngelen´,
zó commandeerde de duivel z´n ´boze geesten´!
De mens had zo gezien dus maar te kiezen tùssen die ´twee wégen´?
Op de ene hielpen engelen hem om zich te gaan kunnen blijven hóuden áán dé Wèt!
Zó iemand verrichtte goede werken en behield zijn plaats in de oude of nieuwe wereld die zou ´kómen´, maar op de andere weg werd hij stapje voor stapje naar ´n ondergang gevoerd door de ´knechten
van Belial´?! Hetzelfde dualistische wereldbeeld vinden we ook in de reeds eerder en vaker
genoemde Gemeenschaps-
regel
......
De aarde
werd bewoond door de zgn. ´kinderen der duisternis´
èn de ´kinderen des lichts´, terwijl op kosmische schaal dé ´geest v/d waarheid´
& de zgn. ´geest v/h ònrecht´ streden òm ´de zielen van de mensen!
Dìt dualisme was misschien niet de enige ontlening
aan de Iraanse
religie?
Ook ´t idee
dat de mensen ná hun dóód beoordeeld worden
& vervolgens naar ´t Paradijs ~ ´t woord is Perzisch ~ gáán òf naar ´de hèl´,
komen we vanàf die Perzische tijd steeds vaker tegen in de ´Joodse wereld´?!
Als ´leden v/h uitverkoren volk´ konden de Joden ook al aanspraak maken òp ´n vòrm
vàn ´héil´, maar ´t accent verschoof van ´n ´claim op ´t Lànd´ naar een veronderstelde vorm
van ´plezierig eeuwig leven´!? Van de Perzen werden verder ook enkele concrete voorstellingen
al overgenomen óver hóe dàt ´hiernamaals´ eruit zou kunnen zien:
in de wereld die nog kómen zou zouden de mensen
mèt hùn lichaam ´uit de dóód
òpstaan´?
In feite
lagen er in ´t Jodendom
nu twee theologische modellen voorhanden:

in ´t ene stond ´het Verbond´ centraal & was ´het héil´ gegarandeerd,
in ´t andere moest de gelovige z´n redding verdedigen in ´n kosmische strijd tussen goed & kwaad!
´t Aanvankelijke optimistische was verdwenen èn de nádrùk verschóóf van het uitverkoren vòlk
rìchting ´individualisme...
´t Is maar
dat je ´t weet
sprak de zwerver tussen ´n zucht & ´n scheet:
we hebben de bedrading gekregen via onze voorouders & de opvoeding die we ondergingen/genoten,
maar tegelijk ook allerlei andere keuzemogelijk-heden ´viavia´ voor ´herbedrading´,
reconstructie & ´vervolmaking´ with a little help
from our friends
.........
Daarom
uiten we
onze belevenissen, ervaringen,
vraagstellingen en gevolgtrekkingen voor wie of wat er ook maar horen & luisteren wil?

Gedeelde smart is halve smart: wie niet horen wil moet voelen! En wat is er mooier dan myDiary
om je mening te uiten, onszelf en elk ander te ontdekken & voort te gaan op allerlei ingeslagen wegen en/of nieuwe paden te gaan blijven zoeken naar nog onbekende verten
& ons veranderlijk innerlijk leven open te stellen voor zon, water,
lucht, vogels, vissen, zoogdieren en ´andere ook best wel
leuke/malle volksstammen´ van
´heinde &
verre´?
´t Staat je vrij!
Nòg wèl hier en nu...
Maar lang niet overal & altijd in bv. Korea,
China, Mongolia, India, Rusland, Japan, Azië,
Amerika, Australia, Afrika & Europa ...
´t Kàn verkeren! Sprak
Bredero? Enzo
...

cool!
20 mei 2022 - bewerkt op 28 mei 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende