WE ZOUDEN GRAAG MEER
OVER DIE PERZISCHE INVLOED
OP ´T JODENDOM WILLEN WETEN,
maar het onderzoek is lastig! Één reden is
dat de belangrijkste Iraanse bronnen pas laat zijn samengesteld,
zodat ´r dus niet altijd kan worden uitgemaakt wàt de óudste kèrn is? Daar dóór kàn wat ´n Joodse ontlening aan de Iraanse religie líjkt te zijn,
evengoed ´n Perzische bewèrking zijn van ´n Joods of Christelijk idee...
Ook speelt ´n rol dat ´t idee dat ´n sjemitische godsdienst háár ideeën heeft ontleend
aan een Indo-Europese cultuur, populair is geweest in ´t Derde Rijk, waardoor dìt type onderzoek
ná de Tweede Wereldoorlog in de taboesfeer is terechtgekomen!
Tot slot moeten bij dìt onderwerp onderzoekers uit verschillende disciplines samen leren werken,
wat niet gemakkelijk blijkt...
Ten tijde v/d Makkabeeënopstand kwam er ´n derde model bij, dat al met al zo nu nòg sòmberder was
èn de ´gelovige´ ´t helse vuur nog meer aan de schenen legde?
´t Is ook wel aangeduid als ´eschatologie´, wat wil zeggen dat de Éindtijd
{´t eschaton i/h Grieks} centraal ging staan!
Hèt kwáád stond in deze versie op het punt om dé óverwìnning te behalen,
maar ¨G D¨ zou dìt níet dùlden & daarom ´n eind maken aan de geschiedenis om zodoende
´de schepping´ terug te brengen via & náár haar paradijselijke begìntóestand?
Éér ´t zóvèr wàs, werden ´de gelovigen´ echter nogal zwaar op de proef gesteld
& was rèdding àlléén wèggelègd voor degenen die ´G d´ tòt ´t úiterste ècht trouw bleven!
Hèt úitverkóren vòlk wàs ìn déze theologie gereduceerd tot slechts ´n zeer klein ´rèstànt´,
´n zogenoemde ´heilige rèst´, die i/d Éindtíjd gelukkig wel flink kòn rékenen
op bijstand van de ´èngelen´?
Hèt bekèndste voorbeeld van die sombere theologie is ´t boek Daniël,
dat is geschreven toen ´t anti-joodse decreet van Antiochos Epifanes van kràcht wàs!
De profeet beschrijft daarin verschillende visioenen, die àlle een toekomst voorspellen
waarin de Jóden zwaar beproefd zullen gaan blijven worden,
wáárná èchter echter de héérschàppij gegeven wordt áán ´dé héiligen vàn dé hóógste G d´,
oftewel ´t rèstànt vàn ´t úitverkoren vòlk?
Óók de òpstanding v/d dóden wordt erin áángekòndigd, want iemands rechtvaardigheid
kàn immer(s) dúidelijk blíjken úit het féit dàt híj wèl tróuw blíjft áán dé Wèt
tòtdàt de dóód èròp vòlgt?!
Om zijn beloning te kunnen ontvangen móest zó íemand hèrléven i/d wéreld díe zóu kómen,
òftewèl ´hèt léven déélachtig wòrden´!
Verhálen óver dàppere màrtelaren zijn ´n naargeestige beschrijving van de dood van de proféét Yesjayahoe & de catalogus van gelóófsgetúigen in 2 Makkabeeën.
Kòrtòm: àlle consensus was zoek hoewel, weliswaar, de Joden ´t èróver ééns waren
dàt ze behóórden tòt hèt úitverkóren Vòlk, maar er bestond wel steeds grote ònénigheid
óver de áárd vàn dàt ´héil´?
De Verbondsideologie is eerst aangevuld met ´hùlphypothesen´ & later met ´n dualistische & eschatologische theologie!
Ònénigheid over de canon leidde ertoe dat sommige Joden meenden
dat ´n Joodse koning uit ´t huis van Dawied ´n ròl speelde òm hèt héil te kùnnen beréiken,
terwijl anderen dàt juist weeròntkènden?
I/d ware oorspronkelijke Verbondsideologie verwíerf ´n vòlk vàn úitverkórenen hèt lànd,
láter bestond die belòfte úit hèt ééuwig beléven
van ´n individu...