Werken der Wet:
schuld, boete, berouw,
geweld, tralies, uniformen en
ambtenaren alom??!
´T LIGT
VOOR DE HAND
DAT MENSEN DIE ´N RELIGIE BESTUDEREN,
ZICH AFVRAGEN WÀT DE BETROKKENEN NU EIGENLIJK
WEL OF NIET GELÓVEN!
Dàt ìs
´n alleszins respectabele vraag,
en nogal protestants om de doctrine te beschouwen als
¨datgene waarom het draait¨?
In ´t katholicisme gaat ´t bijvoorbeeld meer om de sacramenten dan
om de leer,
de islam valt te typeren als ´n juridisch systeem,
& in de Iraanse & Indische religies stonden vooral de rituelen centraal;
ook ´t Jodendom kende lange tijd zo geen systematisch
doordachte doctrine?
Tot de
middeleeuwse geleerde Maimonides
in 1168 de Dertien Geloofsprincipes formuleerde,
was ´Joodse religie´ mìnder een theologisch systeem
dan een levenswijze of een verzameling gebruiken
& verwante ´sociale´ tradities? Dàt was ook
logisch! Toen Mosjeh het verbond had
afgesloten,
was ¨G D¨ bij de Joden ´komen wonen´?
In het antieke denken was het voor mensen echter
nu niet bepaald zonder risico òm zich ìn ´de nabijheid
van ´n god te bevinden´!
Daarom dienden
de priesters die dagelijks
aan ´G D´ offerden, dan zó ook
zoveel mogelijk te verkeren
in een staat van rituele reinheid, terwijl er
ook voor andere gelovigen regels waren, die te maken hadden met
de sjabbatdag, besnijdenis & de manier waarop het eten en ´reli-´
drinken werd bereid! ´t Gehéél van
die bepalingen & restricties
staat dan ook bekend
als HALACHA,
´DE WÈG´!
Zoals echter
te verwachten viel, was er over de ìnvulling
vàn al deze voorschriften & ´vergezichten´ al evenveel debat
àls over de omvang, aard, tekst & ´leeshouding´
v/d canonieke literatuur?
Één
van die discussieteksten
is gevonden bij Qumran & staat bekend
als ENIGE WERKEN
DER WET!
De auteur
legt aan ´n geestverwant uit
wááròm ànderen ´ut´ verkéérd doen èn beschrijft hóe
´het´ wèl moet?
Tot
de geschilpunten
behoren niet alleen
de ´reinheidsregels´ maar ook de kalender:
de schrijver van Enige werken der Wet behandelt ´n
onderwerp waarin de werkzaamheden
voor de Grote Feestdagen
nóóit vàllen òp
de sjabbatdag
....