VERHALEN OVER
DÌT SOORT VAN CHARIS-
MATISCHE, GELOOFSWONDEREN
VERRICHTENDE LERAREN, {chacham[iem]}
in het Hebreeuws, vaak nog ietwat in de verlegenheid gebracht: mènsen konden toen nu eenmaal {nog} geen regen maken {?} èn wíj hèbben ook
nog steeds zo onze moderne twijfels bij ´gebedsgenezingen´ e.d.?!! De vraag wat er achter
deze dolle opschorting van de natuurwetten schuilgaat,
ìs echter niet zo belangrijk:
´t gaat om wat er
in de Oudheid gelóófd werd
en dèstíjds wàs het gelóóf ìn ´régenmákers´ èn bovennatúúrlijke
genézingen gàngbaar!? Zelfs de vrij rationéél ingestelde keizer Marcus Aurelius maakte
gebruik van ´de diensten van een zgn. regenmaker´! En van mannen als Asklepiades
van Prousa, Apollonios van Tyana & keizer Vespasianus werd verteld dat ze de
mensen ´konden genezen´! Wáár het om gáát, is dat aan het begin van onze
jaartelling het òffer i/d Tempel voor Jóden nog dé belangrijkste manier was
òm ´contact te máken met G d´?! Er waren echter ook al andere plaatsen
om te bidden èn er waren ´alòm´ charismatische wonderdoeners ´die
toenmaals ´n alternatief bóden´ voor ´de liefhebbers´!? Dèsòndànks,
& ondanks het veelvuldig voorkomende oordeel dàt dé Tèmpel
gecorrumpeerd geráákt wàs, blééf Yeroesjalayiem voor veel
Joden nog steeds dé Plááts {¨HaMAKOM¨ [groot mokum]}
wáár dé áárde verbònden wàs mèt dé Hémel?!! Vandaar
ook ´diensthuis´, ´bevrijding´, ´ballingschap´, ´terugkeer´, ´diaspora´,
holocaust, liefde, hóóp & verlàngen naar ´n Éigen Thúisland! ´n Onderwerp
dat niet systematisch aan de orde gekomen is: het bestaan
van allerlei Joodse gemeenschappen
búiten ´t land van Israël! Zij worden
meestal nog aangeduid
met ´t Griekse woord
voor ´verstrooiing´,
DIASPORA?!