ER WAREN
OOK VERSCHILLEN
IN DE WIJZE WAARÒP
MEN ZIJN FEESTEN VIERDE!IN NEDERLAND GING HET DE LAATSTE
JAREN VOORAL ÒM ´ZWARTE PIET´, ´VOETBAL´, ´POPULISME´
´ORANJE´, ´CARNAVAL & ISLAMITISCHE EIGEN-
AARDIGE FEESTDAGEN´, DE ´KERST-
MANNETJES, ENGELEN
EN EXTREMISTEN´
IN DE POLITIEK
OVERAL ÈN
ALTIJD?
Terwijl
de meeste
Joden tijdens het
¨Wekenfeest¨ nog vierden hoe
hun Mosjeh dé Wèt ontvangen had &
´het Verbònd had gesloten´, herdacht de sekte v/d Dode
Zee-rollen hóe dìt GROTE VOLKS-Verbond was ´vernieuwd´!
Nog een ander voorbeeld is dat in Galilea de dag vóór ´t Pesach in z´n geheel
gold als rùstdag, terwijl men in Judea ´s ochtends nog werkte?
Tot slot vierde níet íedere Jood dezèlfde féésten!
Poeriem was bijvoorbeeld gepropageerd door
de Hasjmonese dynastie, die de BLIJE herinnering
aan díe afgewende ´HAMAN~pogrom´ graag lévend hield
òm de mensen er zó snel aan te herinneren dat zó´n ´Yehoedah/Judas´
de Makkabeeër een einde had gemaakt aan de onderdrukking
door Antiochos IV
Epifanes!
Groepen
die het oneens waren
met de Hashmonese machtsovername,
zoals de sekte die we ook al kennen uit de Dode Zee-rollen,
lijken nu dit feest niet te
hebben gevierd?
Kortom,
de Joden déélden ènkele feesten,
maar waren ´t ònééns óver de data èn de nadere
invulling ervan!
Dezelfde verdeeldheid
zien we ook bij de reinheidswetten?
Die hebben niets van doen met hygiëne, maar wel hebben ze
vooral betrekking op ´n religieuze categorie!
Van priesters
werd vanouds verwacht &
herdacht dat zíj ´ritueel réin waren´,
wat wil zeggen dat ze geen contact hadden
met zaken die op de één of andere wijze
te maken hadden met
de dóód.
´t Was voor
elke Jood, van
welke overtuiging dan ook,
diep veròntrùstend toen Samaritaanse vandalen in 8 of 9 n.Chr. ´mensenbotten´
wierpen i/d zuilengangen rondom de Tempel
van Yeroesjalayiem!
Rituele reinheid wàs
nóódzákelijk òmdàt de priesters àlléén zó
dé Grote Vòlks-Tempel kònden betreden vàn dé ¨G d¨
die ´het léven OP AARDE
had geschapen´!