41851111 De reinheid kon op verschillende manieren

QQleQ


TENIET WORDEN GEDAAN:
het was bijvoorbeeld taboe dat de priester een lijk aanraakte?

Mensen en zaken die indirect in contact stonden met de dood,
konden geringere vormen van
onreinheid overdragen!


Daarom
waren er regels
voor de omgang met onreine dieren,
met de heidenen en met mensen die leden
aan huidziekten en met alles wat úit het menselijk lichaam kwam
(uitwerpselen, zaad en bloed)? Als een priester zijn reinheid had verloren,
kon hij die met een òffer herstellen, maar geringere vormen van onreinheid verdwenen
als de dag voorbijging! ´t Laat zich raden dat er discussies werden gevoerd over het moment waaròp
de dàg àfgelopen was & ´n níeuwe begòn... Vanaf de tweede eeuw BC waren er ook baden
& onderdompelingen òm de rituele
reinheid te herstellen!

Hierbij
werd uiteraard
verondersteld dat ´t water zèlf rein was
en ook daarbij bestonden gradaties: we zien in de farizese traditie
´n hele hiërarchie, variërend van het stilstaande en wat doodse water in kleine bekkens
tot en met het àltijd strómende, lévende & eeuwig
reine rivierwater?

Ook de volgelingen
van Yesjoea maakten onderscheid
tùssen verschillende soorten water! Wie ritueel
rein water wilde drinken, moest dit aangereikt krijgen in rein vaatwerk,
zoals ´t stenen aardewerk dat we hier ook al eerder tegenkwamen?! De stenen kruiken
die de euangelist Yochanan noemt in ´t Verhaal over de Bruiloft te KANA, zijn een bekend voorbeeld.
De Joodse reinheidsliteratuur is uitgebreid & ook al treffen die régels òns vaak als nogal bizar,
ze zijn niet veel vreemder dan al die taboes van andere volksstammen her & der over
de aardkloot heen verspreid & ´min of meer' vermengd! Één v/d Joodse discussies
ging over de vraag òf bij ´t óvergieten van ´n vloeistof vanuit ´n reine kàn
naar ´n onreine kòm, die onreinheid via de vloeistof kon overgaan
òp de kàn?
De auteur van Enige werken der Wèt wijst
de geadresseerde erop dat volgens de door hem
gedeelde uitleg ´de gegoten vloeistof
& die i/h vaatwerk, dat ze opvangt
één en dezèlfde zijn´, zodat die
onreinheid als ´t ware ook
tégen de stroom ìn
vàn de kòm
òptròk naar de kàn!
Die auteur nam zó stèlling
tegen Joden die meenden dat de schenkkan
níet verontreinigd zou raken? De kwestie is op zich
onbelangrijk,maar bewijst wèl dàt halachische discussies
allerlei groepsgrenzen konden markéren! Wie dé wèrken der Wèt
ònderhíeld, bakende zich àf van andere volkeren èn wàs zó dan ook een Jood!
Wie de werken der Wet vervolgens nader onderhield òp een zéér bepáálde
wíjze, behoortde tot ´n bepaalde
stroming.


Die reinheidsregels waren
van oorsprong aldus vooral bestemd voor de priesters, ook al
waren er eveneens al voorschriften
die betrekking hadden
òp mènsen
ìn de búúrt
vàn het heiligdom!

Dóór dìt
ietwat gróter beréik is ´t dus niet zó
héél vréémd dàt óók ànderen dan de priesters
die reinheidswetten òp zich namen,
zoals de farizeeën?

Vanzelfsprekend
waren er discussies:
de euangelist Marcus beschrijft
hoe Yehosjoea & de farizeeën discussieerden over ´t éten
van brood met òngewassen handen! Terwijl de Joden ´t erover ééns waren
dàt ònréinheid íemands positie àls Verbondslid verder bedreigde,
was men het er dus óver ònééns hóe die staat van rituele
(o)nreinheid bereikt kòn worden, wèl of níet
behouden èn geheel verlóren kon gaan!!
Je kunt het allemaal zèlf ook nú
nog tegenkomen tussen onze
Vale Ouwe &
het Vèrre
Oosten?

OK!
23 mei 2022 - bewerkt op 31 mei 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende