ÀFWÍJKEN VÀN
WAT ER IN HET
MOEDERLAND NOG GANGBAAR WAS,
ZODAT OOK DE VARIATIE BINNEN
HET JOODSE LEVEN STEEDS GROTER WERD!Er zijn aanwijzingen dat Diaspora-Joden tijdens de sjabbat vastten,
wat mogelijk ´n manier was òm ìn ´n overwegend niet-Joodse omgeving
de spijswetten en sjabbatsrùst enigszins
in acht te
nemen?
Later zou
men in Rome
het paaslam slachten zoals men dat ook
in Yeroesjalayiem gedaan had toen dé Tèmpel er nog stònd,
hoewel deze gewoonte in Judea was àfgeschaf! De pluriformiteit v/h Diaspora-Jodendom
viel overigens alleen maar te verwachten, want de Joden búiten het lànd van Israël spraken meestal
nog maar nauwelijks Hebreeuws, dé táál wáárìn het farizese & rabbijnse onderricht gegeven werd.
Zo zijn uit Rome alleen al zo´n 600 Joodse grafschriften bekend, waarvan de overgrote
meerderheid opgesteld is in het Grieks en een klein deel in het Latijn, terwijl slechts
een enkele tekst geschreven is
in het Hebreeuws
of Aramees.
Hoewel er
dus verschillen waren,
blééf de Joodse periferie verbonden met Yeroesjalayiem,
bijvoorbeeld doordat er altijd wel weer pelgrims heen en weer reisden
èn doordat er belastingen werden afgedragen aan de Tempel. Hóe omvangrijk die pelgrimage wàs,
blijkt ook wel uit het feit dat de capaciteit van de waterleiding te Yeroesjalayiem ten tijde van
prefect Pontius Pilatus [ook tussen 26 - 36] moest worden uitgebreid! Josephus meldt ook
dat in 66 AD tijdens Pesach al niet minder dan 225.600 offerdieren werden geslacht?
´n Ietwat macabere vorm van contact tussen Yeroesjalayiem & de Diaspora
is de gewoonte van rijke Joden om na hun dood hun gebeente,
als het lichaam vergáán was te laten opgraven
èn te laten hèrbegraven op het Akeldama-
grafveld ten zuiden van
de heilige Stad?
Het vòlk i/d Diaspora
kéék aldus náár hèt centrum èn omgekeerd
gaven de autoriteiten in Judea, of het zo nu ook nog priesters òf rabbi´s waren,
advíezen áán de periferie! Twee voorbeelden getuigen hiervan. Éen is de ráád òm Chanoeka
te gaan vieren, die opgenomen is aan het eind van 2 Makkabeeën, en een ander
´n door Josephus met intense weerzin beschreven schriftgeleerde
die van Judea verhuisde
náár Italië?
De Diaspora-Joden
trokken echter meestal hùn éigen plàn
en het zou verkeerd zijn om te denken dat ze grote
¨gewetensproblemen¨ hadden met een dubbele loyaliteit
aan Yeroesjalayiem èn de stad
waar zij wóónden!