41856 JL132 Àchtervolging gebeurde bv. ook in 19nC

QQleQ


TOEN KEIZER
AUGUSTUS CAESAR TIBERIUS
DE JODEN WEGSTUURDE UIT ROME,
OF IN 38, TOEN HET IN ALEXANDRIË KWAM TOT EEN POGROM!

De Joden waren bij zo´n vervolging ´n makkelijk doelwit: hun tegenstanders wisten
hun gebedsplaatsen meestal wèl snel te vinden? Alleen al uit Rome zijn er elf bekend en
als die eruitzagen zoals de synagoge die opgegraven is in Ostia, waren ´t opvallende gebouwen!
In zulke situaties, of in oorlogstijd, werd geloof gehecht aan allerlei grove & lasterlijke verhalen.
´n Overzicht ervan is te vinden in ´t geschiedwerk van Tacitus, als hij begint met ´t verslag v/d
Romeinse aanval op Jerusalem in 70 n.Chr. - dus in ´n oorlogscontext - ´n intens gemene
beschrijving geeft v/d Joden. Zó waren Joden, of ze nu leefden i/h land van Israël of i/d
Diaspora, een gefragmenteerd vòlk. Ze konden àrm zijn of rijk; Aramees of Grieks of
Latijns spreken; konden de gewijde teksten lezen in ´t Hebreeuws of Grieks of
Aramees; vóór of tégen de tempelcultus zijn; zich veel of weinig aantrekken
v/d halachische discussies! Kortom, het was en bleef een verdeelde groep
mensen?
Toen Josephus dan ook de ideeën van zijn tijd- en volksge-
noten wilde uitleggen aan buitenstaanders, probeerde hij er dus ook
al wat ´systeem´ in aan te brengen. De tekst Enige werken der Wèt
genoemd kwamen we eerder tegen! Hierin legt ´n anonieme schriftgeleerde
aan ´n vooraanstaande Joodse autoriteit uit hóe ruim twintig halachische kwesties
moeten worden opgelost? De onderwerpen zullen bij ´n seculiere, 21ste-eeuwse lezer
vooral ´n vraag oproepen wááròm ´n auteur zich, in godsnaam, zó vreselijk drùk máákt: ´t
overgieten van wáter, de reiniging van melaatsen, de aanwezigheid van honden in Yeroesjalayiem,
de gedeeltelijke ònreinheid van overigens onreine dieren, ´n speciale kalènder etcetera?
Maar de tekst is echter wel ´n heel stuk interessanter dàn ze líjkt!
Om te beginnen blijkt de geadresseerde verantwoordelijk te zijn voor ´t gehéle vòlk vàn Israël?
Hij kàn dááròm géén ànder zijn dàn de hogepriester, vermoedelijk de Hasjmoneeër Jonathan!
De auteur spreekt hem aan als geestverwant & houdt hem voor dat hij niet moet luisteren naar de meningen van ´n andere groep: ¨ZIJ¨ doen zaken op ´n verkeerde wijze en ¨WIJ¨ doen het correct.
De brief eindigt met ´n advies a/d hogepriester in ´t vervolg géén aandacht meer te schenken áán
¨kwade intrige èn Belialsoverleg¨! Door vergelijking met latere teksten weten we dat de ´zij´ de voorgangers zijn v/d farizeeën en dat de ´wij´ het sadduceeën-standpunt innemen {en ook
zouden moeten blijven huldigen}.....
De tóón vàn Enige werken der Wet
is vriendelijk. De auteur meent dus dat hij de hogepriester
nu ook vóór zijn standpunt en zienswijze kàn wìnnen en is niet te beroerd
om daartoe wat stroop te smeren: ¨WIJ ZIEN BIJ Ú SCHRÀNDERHEID ÈN KÈNNIS VÀN DÉ WÈT¨.
De geadresseerde lijkt zich nu echter tòch al met al niet te hebben láten overtúigen, want in later tijd
was ´t farizese standpunt de nòrm? Zóvéél is al wèl dúidelijk, maar wat er na het schrijven vàn
Enige werken der Wet precíes ìs gebeurd, weet je alwéér níet helemaal zéker, ook al
hebben we ´n belangrijke aanwijzing? Onder de Dode Zee-rollen zijn er namelijk niet
minder dan zes afschriften gevònden vàn het traktaat! ´t Is geen boude veronder-
stelling dat wat bedoeld wàs àls sadducees document, uiteindelijk vóóràl
belangrijk wèrd vóór de SÈKTE van Qumran! Dit vermoeden wordt nog
versterkt doordat er overeenkomsten zíjn mèt het Damascusgeschrift,
dat zéker sektárisch ìs?!! Je komt aldus eigenlijk via al die Verhalen van één vòlk
´door de eeuwen´ [& de locaties] heen {gepokt & gemazeld, pest & mazzel} van alles
en nog wat tegen van Assyrië, Babylon, Birobeidjan, Oud Chaldea en de Diverse Egyptenaren,
Feniciërs & Grieken, Hittiten, Indiërs, Joden, Kelten, Laaglanders, Manchu´s, Mongolen èn wàt eigenlijk níet? Herders, nomaden, vluchtelingen, slaven, bevrijders, bezetters, kampen & kooplieden!
´n Reusachtig gecompliceerde ruimte/tijdreis van vele millennia & ontelbare locaties,
invloeden & daarbij behorende culturen, overheersingen, ontworstelingen, zwarte,
bruine, gele, witte, rode, pimpelpaarse en regenboogkleurige betweters,
twijfelaars, ervaringsdeskundigen, wetenschappers, kunstenaars &
zeer diverse schrijvers, schiftende staatshoofden, malle ministers,
bijgelovige racisten, rebellen, ruwe relschoppers, rimpeltellers &
ruftende repelsteeltjes, snollige sneeuw-
witjes, duffe doornroosjes, kale
kabouters, kleine kleuters
& pontificale
peuters?

knipoog
29 mei 2022 - bewerkt op 07 jun 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende