´DE HÉÉR
IS ONZE GOD´
ALS ´DE HÉÉR ÀLLÉÉN´
NIET ÀL TÉ LÈTTERLIJK!De grèns met andere religies
was op dit punt transparant, deels doordat Joden
het bestaan van andere goden konden erkennen èn dééls
doordat die verering van één ¨G d-mèt-
hémels-personeel¨ léék òp
´t pantheon van àndere
volken?
Menige Griek,
AeGYPTenaar, Syriër of
Romein meende dat alle hemelingen in feite
vielen te hèrléiden tòt één àllerhóógste gòdheid.
´IK BEN ÉÉN VAN WEZEN,´ legt ´n Romeinse auteur de AeGYPTische godin ISIS in de mond,
´MAAR IK HEB VELE GESTALTEN EN DE WERELD VERÉÉRT MÍJ ÒP VÉÉL MANIEREN ÈN ONDER VELE NÁMEN!´ Zó kon het gebeuren dat Julia Severa, ´n voorname Romeinse dame
die taken had in de keizercultus, ergens rond ´t jaar 50 n.Chr. ´n synagoge schonk
aan de Joden v/h Frygische AKMONIA.
De euangelist Lucky LUKE
noemt ´n Romeins officier die ´t zelfde deed in Kfar Nachoem/Kapernaüm.
De grenzen tussen Joodse & niet-Joodse religieuze ideeën waren ópen!
´t Ìs niet meer vòl te houden dat ´dé Joden´ monotheïsten waren en hun buren polytheïsten;
wèl is het zó dat de Joden ´monotheïstischer´
waren dan hun tijdgenoten?!
Ook die twee Egyptische Joden
waarmee we hier nu voorheen begonnen
lijken er zó óver gedàcht te hebben: alle Joodse & niet-Joodse goddelijke màchten
waren manifestaties van de ¨G d¨ die zijn Tempel had in Yeroesjalayiem,
hoewel de hele wereld hèm veréérde ìn véle gestàlten,
òp àllerléi manieren èn onder
verschìllende námen!!
Dat de vader
van één v/d twee Pan-sympathisanten
DIONYSIOS héétte, ´degene die behóórt aan Dionysos´,
past ook hierbij: er waren zowel Joden als niet-Joden die meenden
dat de ´God der Joden´ eigenlijk dezelfde was
als de Griekse Dionysos.
´t Eigenlijke verschil
tussen Joden & niet-Joden
ligt vermoedelijk niet bij de èrkènning van
niet-Joodse goden of de beperking van ´t
goddelijke tòt één Àllerhóógste,
maar ìn de
vorm vàn
de veréring
...