DIE STROMINGEN
PROBEERT TE PRESENTEREN
ÀLS DÉ JOODSE EQUIVALENTEN
VAN GRIEKSE FILOSOFISCHE SCHOLEN:
HÍJ VERGELÍJKT BV. DE FARIZEEËN MET DE STOÏCIJNEN
EN DE ESSENEN MET DE PYTHAGOREEËRS, TERWIJL HIJ ER
WEINIG TWIJFEL OVER LAAT BESTAAN DAT DE SADDUCEEËN ´N
SOORT VAN EPICUREEËRS ZIJN?! ´t Vóórdéél
vàn déze presentatie ìs
dàt un Griekse of Romeinse lézer zodoende begreep
dat de aanhangers vàn déze dríe strómingen ´gewone´ beschaafde mensen waren
èn dé schùld voor dé catastrofe ´dus´ uitsluitend kòn lìggen
bíj ´dé vierde
filosofie´?
´t Nádeel is
dat Josephus de Joodse stromingen
mèt déze gelíjkstèllingen ìn ´n ¨prokroutesbed¨
gelègd heeft! Zijn typeringen zíjn ènig in hun sóórt & ´t is heel goed denkbaar dat ook andere Joden
zíjn ´toepasselijk´ vertóón van belézenheid zó niet alléén òngebruikelijk vonden,
maar óók hebben gedàcht dat zijn systematisering
geen ècht rècht dééd aan een rijkdom van
halachische discussies in alle
´andere' opzichten?
´t Was
echter wel
dé énige póging
òm ´n òrde i/d chaos te scheppen,
en daarom zullen ook wij haar wel
móeten gebruiken òm ´ietwàt meer´ systéém
aan te kunnen brengen i/d groter variatie aan Joodse opvattingen die we
voorheen hebben kunnen
zien!
Géén
van Josephus´ stromingen
ìs ècht góed bekènd, maar terwijl er voor
de farizeeën & essenen nog wèl ´n paar teksten zijn áán te wijzen
die ons wellicht beter kunnen hèlpen, hebben we voor de sadduceeën nu nog
maar slechts één zó´n document - en ook dàt
blijkt niet héél erg
behùlpzaam?
Zèlfs
hun náám
is al problematisch! Misschien
ìs déze àfgeléid van
TSADDÚQIM èn cláimden zij
àf te stammen van Tsadok, dé hogepriester
v/d koningen Dawied
& Sjlomo?
De profeet Yechezkel
had gezegd dat àlléén maar
díens nágeslacht nog mòcht vóórgáán
ìn dé Tèmpel & ´t kàn zíjn dàt die sadduceeën -
òf ze nu wèl òf níet wèrkelijk àfstàmden vàn díe legendarische hogepriester òf níet -
zich vía hùn náám àssociéérden met ´t hogepriesterschap èn dé cùltùs ìn hèt heiligdom!?
Mìts díe náám wèrkelijk verwíjst naar al die àfstàmmelingen van TSADOK?!
Want diens naam ìs namelijk óók het gewóne
Hebreeuwse wóórd voor de ´rechtvaardige´ èn ´t ìs
dùs daarom tevens denkbaar dat de sadduceeën
zich ìn féite ´dé rèchtvaardigen´ noemden?
Wij kunnen dàt nú eenmaal
niet meer allemaal
precies úitmaken!
Josephus
vertelt dàt
níet?