AMONG US
NOW WHO FEEL
THAT LIFE IS BUT
A JOKE BUT YOU AND I,
WE´VE BEEN THROUGH THAT
AND THIS IS NOT OUR FATE SO LET US NOT
TALK FALSELY NOW FOR THE HOUR
IS GETTING LATE...
Kortom:
experience is not what happens to a man;
it is what we do with what
happens to us!
{147:}
Jehudah ha-Nasi leefde
´n eeuw na Flavius Josephus.
In de door onze brave historicus al beschreven tijd -
welke dat ook moge zijn geweest - bevond het farizeïsme zich dus
ergens halverwege het moment waarop gewone Joden de priesterlijke reinheidsregels òp zich namen
& ´t ogenblik, waarop de Misjna/herhaling v/d mondelinge leer, ontstond. De farizeeën hadden
hun werkterrein al verbreed tot andere gebieden dan cultische reinheid:
van bijvoorbeeld Gamaliël zijn uitspraken overgeleverd
over de afdracht v/d ´tempelbelasting´ en ´t ´burgerlijk recht´?
Andere farizese leiders, zoals Hillel en Shammai & Gamaliëls zoon Sjim´on,
spraken eveneens over deze kwesties,
die ook gedocumenteerd
in de euangelies
staan!
De farizese
halacha {ut ´wandelen op G ds wegen´}
was complex en wie erover méé wil praten,
moest zich erin verdiept hebben?!
´t Staat vast
dat er in die eerste eeuw ook genootschappen waren
van mensen die samen lazen i/d ´heilige schrift´, samen dineerden ~ uiteraard koosjer ~
en samen deelnamen aan zgn. ´religieuze plechtigheden´! (Òf je farizee wèrd door toe te treden
tot z´n genootschap of dat de genootschappen ´n deelgroep vormden v/d Bewéging,
is ´n onbeantwoorde vraag!) Uit de latere rabbijnse literatuur valt af te leiden
dat de genootschapsleden steeds het zékere voor ´t ònzekere namen:
als ze niet wisten of over voedsel de vereiste religieuze belastingen
afgedragen waren, nuttigden ze dit niet, of ze betaalden
aanvullende heffingen om er zeker van te zijn
dat die wèrkelijk wáren
àfgedragen....
De farizese
beweging kende,
voor zover bekend, géén
hóógste léider.
En omdat er
verschillende genootschappen waren,
kòn ´t farizeïsme niet ànders dàn pluriform zijn.
De Misjnah presenteert haar stof als ´n discussie,
waarin ook aandacht is voor afwijkende meningen
& minderheidsstandpunten.
´Waarom zijn ´r ook
niet-aanvaarde meningen
van Shammai & Hillel overgeleverd?´
vraagt de Misjnah, om zo te kunnen antwoorden dat ´niemand zijn éigen óórdeel
tot ´t úiterste moet handhaven,
want zelfs onze aartsvaders
deden dat niet´!
De wereld v/d farizeeën
was er aldus zó één van open discussies,
zònder veel absolute ´waarheden´, maar wèl met als dóel
dé héiliging/heling/genezing van ´t léven.
In feite
werd èlke Jood een Tèmpel!
Dìt, & de aanwezigheid van ´n kader van leraren & genootschappen,
stelde de farizeeën in staat òm te kùnnen óverléven
tóen de Romeinen in 70 n.Chr./AD
die ´èchte´ Tempel verwoestten!
De heiliging
v/h dagelijks leven is ´n dimensie
die FJ, in zijn poging de farizeeën te typeren als stoïcijnen,
moeilijk kan aangeven? Toch is deze gelijkstelling ook niet helemaal bezijden de waarheid,
omdat de farizese traditie ´n grondgedachte deelt met de Stoa.
I/d catalogus van oude wijzen waarmee ´t traktaat Avoth opent,
wordt van Antigomos van Socho gemeld dat deze zijn leerlingen voorgehouden had
dat ze niet moesten zijn als dienaren die hun meester hèlpen òmdàt
ze hópen òp ´n belóning, maar zònder daarop te hopen -
dus òmdàt die ànder ´n schepsel G ds is. Farizeeën
zágen ìn íederéén íets gòddelijks, & dáárìn
stèmden ze, zoals Josephus
schreef, overéén mèt
de stoïcijnen
...