SIMPEL:
de sadduceeën, essenen en farizeeën
vormden eigenlijk nog de énige respectabele Jóódse schólen
èn konden uitgelegd worden àls
Griekse filosofieën!?
Ten tijde van
de Romeinse annexatie in 6 n.Chr./AD
wàs echter een déél v/d farizese beweging geradicaliseerd en de betrokken hadden daarom ook geweigerd òm nòg lànger belasting
te blijven betalen?
Josephus typeert hen als dé aanhangers van ´n vierde, aan het Jodendom
vréémde filosofie!
Inderdaad hadden de Joden
er nooit principieel bewaar tégen gehad aan de Perzen, Ptolemaiën & Seleukiden
belasting te betalen?!
Deze wéigering wàs revolutionair
& de vraag òf men nog wel belasting móest blíjven betalen,
speelde ´n kwart ééuw láter nòg! Josephus oordeelt dat de volgelingen v/d 4de filosofie, doordat ze vijandig stonden ten opzichte v/d Grieks-Romeinse cultuur, Romeinse intervènties àfgeroepen hàdden óver àlle Jóden en daarom houdt onze Joodse historicus hèn dan ook verantwóórdelijk
voor de vàl vàn Yeroesjalayiem!
Dé vráág is nu òf dàt wáár ìs?
Om te beginnen is er ´n continuïteit verondersteld vàn 6 t/m 70.
Dáárvoor zijn er aanwijzingen ìn de laatste decennia vóór dé Grote Òpstand!?
In 36 was er al ´n Samaritaanse messias en negen jaar later wist óók ´n zekere Theudas
de ménigten òp de béén te krijgen; ook ´n AeGYPTenaar deed hetzelfde i/d jaren 50; en er was nòg
´n andere, náámloos gebleven profeet in 59! De drie vóórgaande decennia waren echter voldoende rustig om de prefect de orde te laten bewaren met een betrekkelijk
kleine troepenmacht?
Desondanks
kan er van de annexatie van Judea
tòt dé vàl van Yeroesjalayiem ´n traditie hebben bestaan vàn verzèt tégen de Romeinen,
die weliswaar níet àltíjd tòt gewèld hóefde te leiden, maar dááròm
nog níet mìnder reëel wàs!
Hàd Yosephus dùs gelíjk
tóen híj die víerde, in ´t jaar 6 òntstáne, filosofie verantwoordelijk stelde
voor het einde v/d Tèmpelcùltus? Vermoedelijk níet, want de nationalistische beweging
is óuder!
De Makkabeeën verzètten zich óók àl
tégen Antiochos IV Epifanes, de jònge Heródes onderschéidde zich ìn de stríjd tégen vermoedelijk nationalistisch getìnt banditisme op het Galilese platteland en de opstanden ná zíjn dóód in 5 of 4 v.Chr./BC wáren èrnstiger dàn díe ten tijde
vàn dé ànnexátie...
Dìt àlgeméner verzèt had ´n afgebakende ideologie!
Er wàs immers ´n àlóude úitlèg vàn dé Verbòndstheologie àls ´n belòfte dàt de Jóden
hèt lànd van Israël zóuden bezìtten!
En dáárìn pàsten buitenlandse héérsers slècht!
Wie zich tegen hèn verzètte, wèrd ´ìjveraar vóór dé Wèt´ genoemd.
Zó wordt bij voorbeeld de hogepriester Honi II genoemd omdat hij protesteerde toen de Seleukidische officier Heliodorus het edelmetaal úit de Tèmpel
had willen hálen!
Sòms wàs het verzèt gewèlddádig:
Mattatias, de vader van Judas de Makkabeeër, dóódde iemand die wilde offeren
volgens de regels v/h decreet van Antiochos Epifanes & tóónde zó ´zijn toewijding áán de Wet,
zoals ook Pinechas ééns gedáán hàd´.
Dìt verwijst naar ´n kleinzoon van Aharon,
die iemand gedóód had die getrouwd was met ´n niet-Joodse vrouw,
haar goden had aanbeden èn vàn het òffervléés gegéten hàd. Dìt maakt duidelijk
dàt íjveraars het vóóràl gemùnt hadden òp de mensen die Joodse
èn niet-Joodse òpvattingen probeerden te combineren.
De Sjim´on de IJveraar die genoemd wordt
als één van ´dé Twáálf´, de krìng rondom Yehosjoea van Natseret,
moet óók ìn déze zìn een íjveraar
zijn geweest?!