41914 JL 156 Als ut esseense/¨chassidische¨ vromen

QQleQ


INDERDAAD TE DOEN WAS
OM HUN ¨PLATFORM¨, IS ´T WELLICHT GOED DENKBAAR
DAT EEN DEEL VAN DIE DODE ZEEROLLEN, ZOALS VAAK AANGENOMEN WERD,
´ESSEENS´ IS? Die ´Gemeenschapsregel´ beschrijft
de inwijdingsrituelen die ook FJ
al noemt!

Pre-
destinatie, dualisme,
celibaat & gemeenschappelijk bezit plus maaltijden,
rituele baden & alle halachische kwesties komen i/d Gemeenschapsregel
al eveneens aan de orde,
terwijl de andere teksten de sjabbat beschrijven
zoals ook FJ dat wel doet?!
´n Té snèlle
algehele identificatie
v/d essenen met die sekte v/d Dode Zee-rollen
is nu echter niet zònder problemen!

Zo komt de naam ´essenen´ (Aramees HSYN, ´de vromen´knipoog
níet vóór in die sektarische teksten?
´n Andere complicatie is dat PHILO, PLINIUS
& Josephus nergens dàt vermelden wat òns nog steeds
´t méést trèft bij ´t lezen v/d Dode Zee-rollen:
die sektariërs meenden blijkbaar
´dàt dé Eindtijd
nabij was´!

´t Verschil tussen
de genoemde auteurs
& ´t Qumranmateriaal wordt verklaarbaar{der}
als we aannemen dat ´de eseenen´ inderdaad
´n pluriformer
stróming vòrmden & ´vóórstonden´?
Terwijl de Gemeenschapsregel ´t leven
van ´n célibataire mannengemeenschap beschrijft,
lijkt ´t Damascusgeschrift veeleer bedoeld te zijn geweest
voor de door FJ genoemde getrouwde essenen, die zo al-
reeds samenlééfden in zogeheten
´legerplaatsen´?

Voor hen
waren er halachische voorschriften
voor bij voorbeeld ´t uithuwelijken van dochters
& over bevallingen, maar omdat die essenen vaak te maken konden
gaan krijgen met hun niet-Joodse búren, zijn er i/h ´Damascusgeschrift´
ook regels te vinden voor de omgang
mèt heidens offervlees
& metaal!
Één
v/d interessantste
discussies in ´t Damascusgeschrift betreft ook
´t redden van mensen op de sjabbatdag? Nu zitten we wereldwijd
met de zeespiegelstijgingen, tekorten aan rein ´wereldwijd´
drinkwater, méér voedseltekorten, studie/werk/stages,
de toenemende migraties, benodigde woningen
& terechte/noodzakelijke
overlevings-´toe-
slagen´
...

OK!
11 jun 2022 - bewerkt op 13 jun 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende