TOT ÉÉN VÀN DÍE
¨4 STRÓMINGEN¨! Vélen zùllen -
zoals [bij]gelovigen óveràl déden, dóen
& zùllen blíjven doen - hun eigen
keuzes maken, al of niet i/d
ene of andere
volgorde vòl
tóeval?!Ook
moeten er
dus combinaties zijn
geweest díe sadducese,
farizese & esseense schriftgeleerden
of ´rebellen´ eigenlijk {liever wel/niet} zagen,
maar dit was de vrijheid die de {on}gelovigen zèlf námen......
Interessant zijn in dit opzicht de
Dagelijkse Gebéden, die leden
v/d sekte v/d Dode Zee-rollen úitspraken bij ´t invallen v/d duisternis & ´t
wederom aanbreken v/d dageraad!? ´t Bestaan van deze tekst bevestigt ook
wat Josephus zegt óver ´essenen die tot de zòn baden´... ´t Interessantste aspect v/d
Dagelijkse Gebeden is dat de auteur in plaats van de sektarische kalende de gebruikelijke Joodse maankalender benùt? ´t Ìs denkbaar dat één v/d lokale groepen probeerde hiermee
aansluiting te houden met sommige andere Joden! ´t Experiment is mislukt,
want ´t perkament is blijkbaar later ook weer hergebruikt voor een
andere tekst, maar het illustreert wèl de pluriformiteit v/d
alledaagse geloofspraktijk binnen en buiten alle
tijdelijk bepaalde grenzen, invloeden,
culturele veranderingen & vaak
ook ´gedwongen' aan-
passingen....
Er was
in de Oudheid
níet één ènkel Jódendom
waarover altijd & eeuwig overal consensus bestond.......!
Juist die ´verdeeldheid´ maakt het zó bóeiend? Ze dúidt op ´n serieuze discussie,
mogelijk gemaakt door dàt een substantieel déél van de, vaker dan wel dan niet, ook gemengde bevolking min of meer {bij}geschoold wàs èn de gelegenheid nàm zich vrijelijk tegen elkaar
uit te spreken óver geloofs-
zaken e.d.?!!!
Dóór àlle
discussies over
en wéér is vooral veel bekend
over de omgang met ´de heidenen´, wier aan-
wezigheid enerzijds ervaren werd als ´problematisch´ &
anderzijds juist gold als ´n bruikbaar gegeven: je stelt immers alleen
omgangsregels op als je weet dat ´n leven in isolement niet langer mógelijk ìs?
Het veelvoud aan halachische voorschriften bewijst dat de opstellers die andere bewoners
v/h Middellandse Zeegebied níet principieel àfwezen, maar óók dat er ònénigheid
bestond óver de precíeze manier òm er mee ´om te leren gaan´!? ´t Bezoek aan
diverse ´kerken´ & ´politieke stromingen her & der´ zo nu en dan in & sinds
de jaren ´50 van de vorige eeuw was inclusief katholiek, orthodox, refor-
matorisch, grieks, joods, arabisch, ´indisch´, japans, russisch, turks,
balkanees en wat al niet: zoveel soorten kleding, zang, dans en
rituelen, talen & tradities van ´lang geleden´ tot & met provo-
tarisch, groenlinks, saprood, anarchistisch zwart,
geel- & bruinachtig
& pimpel~
paars.
De vele
tegenspraken, veranderingen
& afwisselingen i/h algemeen kùnnen eigenlijk
maar één ding betékenen: de Joodse {en andere religies}
verkeerden in crisis & bleven variaties vertonen van land tot land...
En de polemiek óver en wéér líegt er dan ook niet om? De auteur van
Enige werken der Wet deed discussies met de farizeeën àf als Belialsoverleg!
Farizeeën hoopte i/h hiernamaals liever géén sadduceeën
meer ´tegen te blijven
komen´...
En de
¨euangelies¨
vertellen dat Yèsj insinueerde
´dat de moeders van zijn tegenstanders
o.a. gemeenschap hadden met slangen´ {´adderengebroed´}!
FlaJo´s schets van drie harmonieus & vreedzaam naast elkaar levende ´ideale´ filosofieën
is veel te idyllisch: ´t is beter de sadduceeën, èssénen, farizeeën & die ´vierde filosofie´
- net als ´t ´christendom´ in geur & kleur - te typeren àls radicaal verschìllende
{partij}programma´s òm ´Israël´ èn ´de rest v/d wereld´ [ipv. ´de pijp uit´!]
te ´herstellen´ en om zó úit die crises te gaan leren
geraken voordat iedereen elk ander
om zeep brengt, kopjes
kleiner maakt &
´in potjes
stopt
...