DÌNGEN? Voor
´t Gemak was de Wéreld
Geschapen in Zéven Dágen......¨G d¨ had zich ´geopenbaard´ aan
Noach & Avraham & had dé Wèt méégegeven
aan Mosjeh, Yosjoea ´t Beloofde Land veroverd? Onder
koning Dawiedewiedewied was Yeroesjalayiem de hoofdstad geworden
van een machtig koninkrijk & Sjlomo had dé Tèmpel gebouwd? En dàt wàs ´t dan wel zo´n beetje!
Hier is de Joodse geschiedenis eigenlijk mee ´òpgehouden´...
Dus de Joodse auteurs aan het begin van onze v. Chr. &
n.Chr./BC/AD-jaartelling verwijzen vaak naar de zgn.
aartsvaders, náár Mosjeh en Dawied, maar zelden
naar de periode die dááròp vòlgde: naar die twee koninkrijken
Israël & Yehoedah of naar vorsten die aldaar regeerden? Men làs wèl de Proféten
die er toen hadden geleefd, maar had geen interesse in hun tijdgenoten? Déze selectieve belangstelling
lijkt algemeen te zijn geweest! Onder ´Dode Zee-rollen´ zijn veel meer teksten over de zgn. aartsvaders
en over Dawied & Sjlomo dan over de daaropvolgende tijd.
Nú zijn die teksten sektarisch,
maar de lofzang o/d oude wijzen in
SIRACH toont dezelfde voor-
keur voor de legendarische periode & de profeten! In de Misjnah, waarin
farizees materiaal opgenomen is, werd zes keer zo vaak verwezen naar ´t vèrre verleden
dan als naar ´r meer recente, terwijl i/d laatste categorie de profeten zes keer méér worden genoemd
dan andere historische personen. Er zijn uit de tijd vóór Josephus vijf Joodse historici bekend, van wie je zou verwachten, dàt zij belang stelden in ´t gehele verleden, maar ook Demetrios, Aristeas, Eupolemos, Kleodemos & Artapanos concentreerden zich op de Gouden Tíjd! Hoe pluriform de Joodse wereld ook was, de diverse stromingen hadden een gedeeld verleden, dat zich beperkte
tot de aartsvaders, Dawied, Sjlomo
& de profeten?!
De Joden werden dus blijk-
baar níet bepaald móe om al deze Verhalen
steeds weer opnieuw te blijven vertellen, verder uit te breiden,
nader te bewerken èn àls bròn vóór inspiratie te blijven némen? Ouwe Mor
lust er pap van! Het ¨Boek der Wachters¨, ´t ¨Boek der Reuzen¨ & ´t ¨Boek van Noach¨
herschreven de ´oergeschiedenis´, ¨Jubileeën¨ behandelde bovendien de aartsvaders,
Avraham groeide uit tot EXORCIST, er was ´n roman over Jozef & Aseneth,
Yechezkel maakte ´n toneelstuk van
EXODUS! DAWIED was zozeer ´t model voor al bijna elke Joodse Vòrst
dat kort na de dood van koning Herodes ´n hèrder als Athronges koninklijke pre-tenties kon hebben!?
En in volksvertellingen groeide de spreekwoordelijke Wijze SJLOMO uit tot Grote Wonderdoener...
Zelfs ná ééuwen vormde die ¨Gouden Tijd¨ nòg steeds ´n bròn van inspiratie, maar dan is
onze nijpende vraag nú dus eigenlijk wèl:
waaròm wàs er aan die bloei ´n einde gekomen?
De dualistische theologie, waarin ¨G d¨ & ´de Duivel´
meestal tegenover elkaar stonden, bood voorlopig ´n handig ´antwoord´!
¨G d¨ zou zéker wìnnen en dàn wèrd Israël hèrsteld, maar tot aan die tijden
was de wereld nu eenmaal nog steeds meestal helemaal níet volmaakt? Soms léék ´t zelfs
òf het kwáád òp hèt pùnt stond de eindzege te gaan behalen {of reeds behaald hàd}?! Maar teksten
als
DANIËL híelden de onder-drukte bevolking vóór dat nu de nóód hóóg wàs, ¨G ds Rèdding¨ óók nabij
was & dat ´hij/zij/het´ al deze scheppingsprachten en -krachten ooir weer terug zou gaan brengen naar ´n oorspronkelijk Schitterende Stáát?! Ìn de Wéreld die zou Kómen {¨haOlam haBa´a¨}, zou ´Dé Vrome
Rèst´ v/h Uitverkoren Vòlk gaan worden belóónd èn zouden overleden rechtváárdigen ´n Nieuw
Léven krijgen! Zó stònd ´G d´ aan ´t oerbegin & ´t oereinde v/d Geschiedenis, waardoor
´t einde v/d wereld zou zijn als ´t Begin?
Kortom:
oeroude mythen & legenden die
ook hun rollenspel
blijven meespelen in handel, politiek, propaganda,
Sterreclame & Maximale übermultimedia i/d Gloria:
mede mogelijk gemaakt door Adam, Bell, Shell & die
hel v/h goddelijk vel vol tatoeages, kostbare juwelen, drempels van Tempels, Hoge Hoeden,
Royalty, filmhelden & De Industrie die alles kon maken & breken
i/d betoverende vingers van volkshelden,
toneelspelers & wrede
´kelende´ killers uit eindeloze
stromen thrillers?
Dàt
Hèb Jíj
Gedáán!
Sprak de Betoverde Toeschouwer tot de
Producer die ´àlles kòn´ mits men er maar
´in geloofde´ & braaf z´n belasting
betaalde aan Jan Klaassen,
Katrijn & hun
Kroost
...