WERELD, OORLOGEN,
de wederopstanding en ´n Laatste Oordeel:
onze apocalyptische teksten geven een beeld
van wat althans sommige Joden verwachtten
van de Eindtijd? ´n Déél van deze ideeën
kan uit Perzië zijn meegekomen,
maar er zijn belangrijke verschillen!
Het oordeel dat de doden in de Perzische religie ondergaan,
is persoonlijk: de overledene staat op een brug en zàl òf dóórlopen naar het Paradijs
òf vàllen ìn een klóóf? Brùg èn Klóóf zijn ook bekend uit Joodse teksten,
maar de Joodse auteurs hebben doorgaans
een ander bééld van het Óórdeel. waarbij de Mensenzoon
de vòlken vònnist àls een Hemelse Rèchter!
Díe beoordeling is collectief
& openbaar en mèt die strafrechtmetafoor sloten de auteurs van Daniël en
1 Henoch áán bij de eeuwenoude Joodse traditie:
de profeten Hosjea & Michah
hadden ´G d en zíjn Vòlk´ ook al gepresenteerd àls samen
verwikkeld in een rechtszaak en àndere profeten hadden zo gesproken over ´de dag van de Heer´, waarop ¨G d¨ àlle ònrecht úit de wéreld zou gaan wègnémen èn
de zondaars in Yehoedah & Israel
níet zou òntzíen!
Hosjea leefde nog vóórdàt
de Assyriërs het noordelijke rijk Israël in 714 v.C./BC
annexeerden èn die Israëlische elite àfvoerden naar Het Oosten.
Michah, die iets daarna profeteerde, híeld de móed èrìn: in Beth Lechem {´t ´broodhuis´},
de Stad van Dawied, zou ´n heerser geboren gaan worden die de Assyrische Tróepen zou verslaan
èn ´t Koninkrijk Israël weer hèrstèllen!
Híj kreeg op zijn beurt weer bijval van Yesjayahoe:
úit de ´Stronk van ISAÏ´ {de Familie van Dawied}, zou ´n heerser ook geboren gaan worden:
´een lóót´ òpschieten, ´n vòlmáákte koning ònder wiens regering
de natuur weer met zichzelf ìn hàrmoníe kómen!
Die profeet was èr lyrisch óver:
DE WÒLF ZÓU ZICH NEERLEGGEN BIJ HET LÀM,
PANTERS VLEIDEN ZICH ER NAAST KLEINE BOKJES,
ZELFS EEN KÌND KON NU VOORTAAN LÉÉUWEN ÈN KALVEREN HÓEDEN,
NIEMAND DEED NOG LÀNGER KWÁÁD ÈN ALLE BÀLLINGEN VAN ISRAËL
KEERDEN ZÓ NÚ GRÁÁG TERÙG?!
{zie bv. o.a. Michah 5:1-5;
Jesaja 11:1 & 11:6-9}!