DAT DIE GEZALFDE AFSTAMDE
VAN DAWIEDEWIEDEWIED, valt bij-
voorbeeld lastig te harmoniseren met ´t idee
dàt ¨hij/zij/het¨ ´pré-èxistènt´
was?De Jóden vonden
dat ook zèlf al heel verwarrend & begonnen daarom dan
ook ´messianologieën´ te combineren voor ´t gemak....... Michaël,
Melchitsedek & de Lichtvorst werden
drie namen voor dezelfde
´persoon´?
De rechter
die ´t aller- ¨Laatste Oordeel¨ zou vellen,
kon ook aangeduid worden als de Mènsenzóón,
oftewel masjiach & Uitverkorene, & Henoch ontdekte
dat híjzèlf ´die personen´ was!
´t Wàs
dùs onvermijdelijk
dat ´alle figuren´ dan zouden worden samengevoegd
¨tot één èngel¨, die gold als ¨G ds Onderkoning¨,
die de wereld bestuurde?
Deze fùnctie
is vergelijkbaar met hèt ¨Wóórd van G d¨,
waarvan we al vaker zagen dat dìt dé Middelaar was
tùssen de ´transcendente
G d´ & ´dé hele
Schèpping´?
Dàt idéé
was ontstaan toen Joodse denkers
begonnen zich óók nader bezig te gaan blijven houden
met de Griekse filosofie! ´n ´Intern-Joodse´ ontwikkeling die in
dezelfde richting ging vinden we ook in de tekst die bekendstaat als Sefer
Hechalot (´Het boek der hemelse paleizen´
of 3 Henoch.
Hierin
wordt de wereld-
besturende ´engel´ door G d gestoken in zijn
koninklijke gewaden & krijgt hij de naam ´De kleine
Y{a}HW{e}H´, hoewel hij ook al Henoch èn
Metatron heette!
Die laatste naam,
die zoiets betekent als ´troon-
genoot´, verwijst naar de passage
in Daniël waarin tronen ~ meervoud ~
worden neergezet voor G d & even later de Mensenzoon
´t Laatste Oordeel
komt vellen.
Er werd
in de Oudheid ook al druk
gedebatteerd over degene die
op de tweede troon zat en in het Sefet Hechalot
ìs dàt dùs ´de kleine YHWH´, maar we zullen ook nog andere speculaties weer opnieuw
tegen blijven komen? Over de vraag wanneer Sefer Hechalot opgeschreven is,
zijn dus ook al eveneens
de meningen wéér
verdééld!
Één ding
is echter wèl dúidelijk: ´t visioen
over de kleine YHWH moet
haast wel héél
óud zijn?
´t Kàn niet
meer zijn bedacht
nádàt de Christenen Yehosjoea,
de Mensenzoon & G ds Woord waren gaan gelijkstellen
& ´n hemelse troon hadden
´toegedacht´?
Daarom
moet ut idee
van ´n kleine YHWH dateren van
vóór ´t midden v/d éérste eeuw
na Chr./AD!
´t Behoorde
zeker niet tot dat deel v/h
religieuze èrfgoed waar ´àlle Joden
´t óver ééns´ waren, maar margi-
naal was ´t al evenmin omdat
de impuls waardoor dit idéé
òpkwam van twee kanten
lijkt te zijn gekomen:
enerzijds speculaties
over Daniël, anderzijds
de ontmoeting met
de Griekse
filosofie!
In elk
geval is er
´n Joodse voedingsbodem
voor de eerste Christelijke ideeën
óver Christos´ zgn. ´boven-
menselijke natuur´
...
´t Ìs
ùp to àll of ùs:
dé ware áárd der ´zoog-
dieren, mensapen, aapmensen,
vaders, moeders, broers,
zussen, vrienden èn
vreemdelingen´
....