41970 JL200 ´t Belang v/d tweebronnenhypothese is

QQleQ


DÀT WE
IN STÁÁT ZIJN
OUDERE EN JONGERE DELEN
VAN ELK ANDER
TE SCHEIDEN!
´t
Éigen materiaal
v/d euangelisten is daarbij
lastig te evalueren, maar daarom
nog niet zònder betékenis: ´t hèlpt ons te begrijpen
wàt de éigen Agenda van
de Euangelist
was?
Zo
beschrijft Mattaï als enige
dàt er ´n Stèr a/d Hémel stond toen Yesj geboren werd
èn dat er ´Magiërs´ uit het Oosten kwamen òm dìt pasgeboren Kìnd ´te veréren´!
Dàt pàst góed ìn Mats program om Yèsj´ optreden te presenteren àls dé vervùlling vàn óudere Schrìftpassages, in dìt geval ´t Numeri-vèrs óver de Stèr. {BILEAMS PROFETIE & de presentatie
van Yesj àls dé Níeuwe Mosjeh
i/d Bergrede}.
Méér
in ´t algemeen
lijkt ´t Mattaï~euangelie geschreven voor mensen
die al vertrouwd waren mèt de Jóódse - meer precies: ´farizese´ - gebruiken!
Zó vond deze euangelist ´t niet de moeite waard een passage uit ´t Marcoseuangelie
óver te nemen waarin uitgelegd wordt dàt de farizeeën hùn hànden wel móeten wàssen vóór het eten? Mat kon dàt blijkbaar als alom bekènd veronderstellen! Hij laat Yesj deelnemen aan de halachische discussies van díe tijd: zo lezen we dat de man uit Natseret gezègd zou hebben dat aangezien mensen òp de sjabbatdag díeren het léven rèdden,
ze dùs óók zéker hun medemensen
mochten redden!
Màts
Yèsj kíest híer partij
voor de farizeeën i/h debat over ´werken o/d sjabbatdag´!

Belangrijk is híerbij nog dat Jesj´ wíjze vàn argumenteren, die wij zouden aanduiden
als een a fortiori-redenering, al eveneens farizees is: zij staat bekend als kal vachomer
{´licht & zwaar´} & is één van de door HILLEL
erkende redenatievormen.
Óók
Mats woordgebruik
suggereert verwantschap met ´t farizeïsme:
waar Mark & Luke ´t hebben over ´t ¨Koninkrijk van G d¨, gebruikt Mattaï consequent
´Koninkrijk v/d Hémel´, een uitdrukking die i/d Misjnah toegeschreven is
aan één van Yesj´ tijdgenoten,
de farizeeër Gamaliël!
´t Mat-
EU is opgeschreven
na 70, toen zowel de volgelingen van Yesj
als de farizeeën nog wel claimden dàt zíj dé wáre Joodse religie belichaamden?!
De verschillen tussen deze twee religieuze stromingen moeten haast wel zeer breed uitgemeten
zijn geweest en dìt debat vòrmt de context waarin Mat uit ´t Q-materiaal de voornoemde scheldredevoering tégen dé farizeeën
samenstelde!?

Één
v/d strijdpunten
wàs de positie van niet-Joden ìn ´de wereld die zou kómen´!
Vlg. de farizeeën zouden díe deze Joodse levenswijze móeten overnemen,
terwijl althans ´n deel v/d aanhangers van Yèsj zei dàt íederéén dóór het geloof ìn Christos
kòn wòrden gerèd? Mattaï kiest positie in dit debat & legt Yesjoe in de mond dat,
terwijl ´n deel v/d niet-Joden wèl ´gerèd zal worden´,
´n deel v/d Joden z´n èrfdeel
niet verwerven
zal.
Ànders gezegd,
niet de farizeeën vertegenwoordigden hèt Uitverkoren Vòlk,
maar wèl deze vòlgelingen van Yehosjoea! Die polemiek is nòg fèller in in Mats beschrijving
v/h proces tégen Yesj: hij láát de dáár áánwézige Joden luidkeels, als volledig gedresseerd,
uitroepen dàt ´het blóed v/d terdoodveroordeelde´
hèn wel áángerékend mocht
worden?

Deze aanvallen
òp àndersdènkende Joden
òntbréken aldus vrijwel geheel in Mats bròn Marcos!
De auteur dáárvan lijkt vóóràl te hebben wìllen bewíjzen
dat de kruisiging al met al niet hèt definitieve schandelijke Éinde wàs
vàn ´n Schàndelijk Léven èn schètst dááròm ´n portret van ´n Yehosjoea
díe júist ´méde dóór wònderen, voorspellingen èn z´n wederòpstanding´ bewíjst
gróter te zíjn dàn zíjn mentor,
Yochanan de
Doper!
Hémelse stèmmen
èn Yesj´ tegenstanders dúiden hèm áán
àls dé ´zoon van G d´, terwijl Sjim´on Petros hèm identificeert
àls dé ´messias´! Àls Yesj aan het einde van ´t EU gekruisigd wordt,
ìs al dúidelijk dàt dìt níet de gebruikelijke terechtstelling ìs vàn ´n
doodgewone crimineel & ´normale misdadiger´
maar integendeel ´juist een héils-
historische gebeurtenis´!

´n Happening
...
als
´t ware:
rééds?

OK!
24 jun 2022 - bewerkt op 28 jun 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende