MÌNDER ´T GELOOF
VÀN DAN ´T GELOOF ÌN
YEHOSJOEA en sommige Verhalen en Details
kunnen daarom dan ook héél góed tóegevóegd zijn
òm zó een bepaald geloofsartikel van z´n talloze verschìllende volgelingen
te ònderstrépen, zoals bv. ´t Verhaal v/d ´gedaanteverandering´, waarin enkele leerlingen
van Yesj hèm ´in levende lijve zíen in zijn hemelse glorie´, tezamen mèt ¨MOSJEH & ELIYAHOE¨?!
Dìt líjkt bedoeld
te zijn geweest om hùn [visie òp]
Yesjoea te presenteren àls dé gelíjke vàn
dé gróte proféten van weleer
& elders!?
Àndere verhalen
kunnen zijn bedàcht geworden
zijn om zó te kunnen bewíjzen dàt oude voorspellingen ìn vervùlling gìngen
mèt het òptreden van Yesjoe, zoals de reeds genoemde ´Stèr
van Beth Lechem´?!
Mattaï´s
gelijkenis v/d verstandige
èn dwaze bruidsmeisjes, waarvan sommige zich
wèl & andere zich niet mèt voldoende olie in
hun lamp voorbereid hebben òp dé kòmst
vàn díe Bruidegom, lijkt wel ´n reactie op
´t uitblijven van de kòmst v/d mooie blije
& nieuwe òpkomst van de Àndere
Wéreld op áárde
...
Doordat
´n deel van die Verhalen
láát is ontstaan, verkeren we in ´n
ongemakkelijk situatie. Sòms dènkt ´n historicus
dat hij ´n anekdote terzijde moet schuiven àls bedènksel
v/h Vroege Christendom, maar daarbij baseert hij zich dan op een bééld
van dat vroegere christendom dat is gebaseerd op juist die bronnen waarvan hij
een deel als niet-authentiek terzijde
heeft geschoven?
´t Gevaar
van cirkelredeneringen
is groot en al een eeuw geleden concludeerde men
dat zo menig portret van de historische Yehosjoea veel meer zei
over degene die ´t schetste dàn over
de geportretteerde!
´t Énige
wàt met zékerheid
víel te zeggen, meende men
rond 1900, was dat Yèsj gekruisigd is geworden
door de Romeinen & ´t establishment van Herodes, Sanhedrin
en hun misplaatste vriendjespolitiek en dat hij had geloofd
dat het einde der tijden nabij was wegens al ´t
chaotische onrecht &
wreed geweld!
´t Éérste
was té schandalig
en ´t tweede té ònjuist òm
te zijn ´verzònnen´?
Déze conclusie
is inmiddels al wel wat té sceptisch gebleken:
de ontdekking v/d Dode Zee~rollen vergrootte ons inzicht ìn het toen gang-
bare Tempeljodendom. Tegelijk kozen onderzoekers ervoor te werken met strikter criteria
òm vàst te stellen wàt met enige waarschijnlijkheid nu wèl òf níet ècht terùgging òp Yesjoea!
´t Bekendste
van die criteria is dat
van de gêne; we zagen zojuist ook alweer
dat Yesj´ Eindtijdverwachting èn zíjn Kruisdood níet verzònnen zijn:
´t is immers helemaal geen aanbeveling vóór ´n nieuwe {?}
religieuze stroming wanneer ze zo´n geëxecuteerde
crimineel wil blijven veréren die zich óók nog
eens grandioos heeft
vergìst?
´n Ander
bekend voorbeeld
is dat Yèsj óók door Yochanan
{mogelijk zijn ietwat oudere nééf?} gedóópt
zou zijn, omdat hij mensen òpriep hùn zòndigheid ìn te zien
èn zich daarom te bekeren met als teken èn symbool dáávàn die ¨dope¨
door de onderdompeling in het helder & snelstromende
water van de Yardeenrivier!
Het moet
voor de volgelingen van Yesj
lastig úit te leggen zijn geweest dàt ´hùn Gezalfde´
zichzelf beschouwde àls óókzó´n ònvolmaakte zòndige sloeber?
Schrijvend aan het eind van de eerste eeuw
verànderde de euangelist Yochanan
zijn ´doopsel´ daarom,
in dìt gevàl, àls
´n ´toevallige´
òntmóeting?