41978 JL209 Het wil wèl zeggen dàt ´t óuder ìs dàn

QQleQ


DE GRÍEKSTALIGE
BRONNEN WAARÌN HET
GEVONDEN WORDT, MATTAÏ & LUCKY LUKE!
´n Ànder voorbeeld is de úitspraak van Yochanan ´de Doper´
dat de Joden niet moesten denken dat zíj automatisch gerèd zóuden
gaan wòrden v/d eeuwige òndergang omdàt ze de àfstammelingen wáren
{Aramees: bnaya, Ivriet: bnei} van Avraham & ´leden vàn hèt Verbondsvolk´,
want ¨G d¨ kon óók bij wijze van spreken wel afstammelingen van Avraham maken van èlke stéén {Aramees: abnaya, Ivriet: éven die daar miljoenenvoudig
bij de Yardeenrivier lag {èn ligt}!
De Griekse passage
is véél ráker als ze terugvertaald wordt
naar ´t Aramees, wat vooral zéér stèrk suggereert
dàt ze óuder is dan de Griekstalige bron
waarin ze aangetroffen werd,
Q!

Dàn is ´r ´t criterium v/d discontinuïteit:
´t is niet aannemelijk dat de eerste gelovigen expres dingen hebben verzonnen
die voor hun léér géén betekenis hadden. ´n Voorbeeld is de door Yèsj samengestelde groep
v/d Twaalf, die wèl een ròl lijkt te hebben gespeeld tijdens Yesjoea´s leven & i/d allereerste tijd ná
diens wrede gewelddadige dóód, maar geen grote sporen nagelaten heeft
ìn die ´vroege kerk´.
´n Ànder voorbeeld
is dat toen Yehosjoea zijn apostelen uitzond,
hij hen verbóód om naar steden v/d Samaritanen {´Sjomroniem´} te gaan?
We weten dat zijn volgelingen ´t tòch déden & ´t is daarom niet aannemelijk dat dit verbod ´verzonnen´ is! De tegengestelde benadering kan ons echter óók vèrder helpen: ´t criterium v/d contuinuïteit houdt in
dat àls íets al vóór Yesj ´t geval ìs, vervolgens áán Yesj toegeschreven wordt
& tot slot bij zijn leerlingen ´t geval blijkt te zijn, we mogen aannemen
dat de toeschrijving áán Yesj
wel correct zal zijn?
Alleen de euangelist Yochanan
vertelt dat Yesj èn zijn leerlingen ´mensen dóópten´,
maar omdàt zowel Yesjoea´s mentor Yochanan de Doper àls de ´vroege kerk´ dit deden,
is aannemelijk dat de bewering v/d euangelist correct is! De tegenspraak tussen die twee laatst-genoemde criteria maakt duidelijk dat de criteria toch voorzichtig moeten worden toegepast!
Ze dienen níet òm zónder meer vàst te stellen dàt ´n passage authentiek ìs,
maar moeten ons helpen òm gradáties vàn
waarschíjnlijkheid aan te brengen.
Pas àls verschillende criteria
´n zelfde kànt òp wíjzen, of íets wèrkelijk brééd ìs geattesteerd,
kunnen we aannemen dàt we dé histotische Yehosjoea ´benaderen´.

Mèt víer eu´s èn FlaJos als contrôlemiddel bevinden we ons in ´n geprivilegieerde positie?!
Voor ´n groot deel v/d óude geschiedenis moeten we ´t doen met mìnder? Dàt was óók de situatie
i/d voorafgaande entries!? We zullen ´t steeds weer opnieuw blijven méémaken! In ´t vervolg is het echter wel mogelijk ´n beter controleerbaar betoog te bíeden?
Dat wil zeggen dat ´t objectiever is.
Omdat óver
de historische Yesj nog bibliotheken vòl
kunnen worden geschreven en we het hier liever kòrt willen blijven houden,
ìs er natuurlijk geselecteerd & die selectie is onvermijdelijk subjectief. Niettemin: volgende delen v/h betoog rust op ´n bredere basis i/d bronnen èn op ´n controleerbaarder methode dan de rest.Desondanks is ´t géén ´portret´ van Yesj, want we hebben daarvoor nog steeds té weinig
èchte informatie & ´n op ´t vlàkke àf zákelijke beschrijving v/h bewijsmateriaal
ìs tot nu toe toch nog ´t beste wat hier nu zó
kon worden aangeboden.
Kortom:
chaotische tijden
{waar en wanneer eigenlijk niet?}! Onduidelijke zwanger
-schappen, jeugd- & puberteitsjaren, leertijden in werkkringen,
omzwervingen, sektarische groeperingen in diverse landen & streken,
aanvankelijk rondom ´t Galilese Harpmeer, Zuid-Levanon & Syrië,
aan de beide zijden
v/d Yardeenrivier tussen ´t Chermongebergte en Yericho/Yeroesjalayiem,
de woestijn & Qumran om maar enkele dwarswegen
te benoemen?
Uitleg
van die
´voorafgaande geschiedenis´
& de tien geboden aan de hand van allerlei
gevàtte verhalen, gelijkenissen, overeenkomsten & verschillen, maar alle

met ´t doel om aan te duiden dat G d dé bron is van alle leven op aarde
& dat dingen, planten, dieren en mensen zijn gebonden aan
natuurwetten, gedragsregels, samenwerking,
respect, mededeelzaamheid
& ´speurzin´
.....

knipoog
25 jun 2022 - bewerkt op 30 jun 2022 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 79 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende